Yacht > Články > Závody >

VELIKONOČNÍ REGATA 2021 |Silný vítr a zima

04.05.2021 |
Závody

Letošní ročník tradičního a také největšího offshore závodu v režii českých a slovenských posádek, který pořádá Akita-Yacht, provázely střídavé pocity. Nejprve byl v roce 2020 závod odložen a ani letos nebylo jisté, že se povede uskutečnit. Z přihlášených čtyřiačtyřiceti posádek nakonec odstartovalo třicet osm.

Už týden před startem bylo jasné, že podmínky budou poměrně tvrdé. Jak se termín závodu blížil, předpověď slibovala silnější a silnější vítr a nižší a nižší teploty. Na obvyklou plavbu do Dubrovníku jugo, na cestu zpět bóra. Tedy nepřetržitě proti větru o síle 25-30 uzlů. Nakonec bylo vše trochu jinak. První rozjížďka byla odstartována podle plánu v neděli 11. 4. v 10 hodin a 5 minut. Již před startem došlo ke srážce dvou lodí. Jedna z nich byla značně poškozena, a tak musela z etapy odstoupit. Díky pozvání od Benemedo Buchtal Sailing Teamu a kapitána Libora Hoška jsem měl příležitost účastnit se závodu přímo na palubě závodní lodě číslo 31.

1. etapa směr Dubrovník
Dobrý start ze středu dlouhé startovní čáry byl poznamenán krátkým zeslabením větru chvíli po startu. Startovali jsme s plnou genou a zhruba o 20 % zrefovanou hlavní plachtou, což se ukázalo jako správné rozhodnutí. Udržovali jsme pozici mezi čtvrtým a šestým místem s podobnou rychlostí lodě jako okolní soupeři. Asi po hodině závodu však došlo k nečekané události. Bez varování zhasly všechny přístroje na lodi a zcela vysadily všechny elektrické okruhy. To celou posádku trochu rozhodilo. Zvláště proto, že před námi bylo mnoho desítek mil křižování podél pobřeží mezi ostrovy a za tmy. Závadu jsme se pokoušeli opravit, ale povedlo se to jen na malou chvíli. Kvůli tomu jsme se propadli v závodním poli až na pozici okolo 9. místa, stále jsme však pokračovali v závodě s nadějí, že se nám podaří oprava. Vzhledem k vlnám a velkému náklonu lodě nebylo vůbec jednoduché udržet se ve stabilní pozici u hlavního panelu. Po vyzkoušení mnoha variant jsme zjistili, že odešel hlavní panel, a začalo být jasné, že se nám oprava nezdaří. Okolo 17. hodiny byla naše poloha na úrovni Rogoznice, proto jsme se rozhodli vzhledem k nadcházející noci preferovat bezpečnost posádky, lodě i našich soupeřů, neriskovat plavbu bez řádného navigačního i lodního osvětlení a etapu vzdát. Zamířili jsme tedy do mariny Frapa.

Závod mezitím pokračoval podle očekávání a na čele se pohybovali poměrně vyrovnaně favorité, kteří dokázali v docela tvrdých podmínkách udržovat jen malé rozestupy. Ve zbytku startovního pole to bylo horší a ukázalo se, že jsme nebyli jedinou lodí, která měla technické problémy. Ty se nevyhnuly ani lodím organizátorů. Vzhledem k tomu, že nevyšla předpověď na slábnutí větru, který naopak mírně sílil, a na doporučení charterové společnosti se pořadatelé rozhodli etapu zkrátit a postavit náhradní cíl 1. etapy. To se stalo v 19:15. Cíl ležel mezi Rt. Pelegrin na ostrově Hvar a Rt. Mociguzicana ostrově Sv. Klement. První dojela loď 21s kapitánem Michalem Konupčíkem, následovaná40 Jana Hirnšala a 27 Pavla Bělehrada. Etapu nedokončilo sedm posádek a my jsme jen litovali, že jsme se o zkrácení nedozvěděli ještě na vodě. Zkrácenou etapu bychom si troufli dokončit s provizorním osvětlením a navigací v telefonech...

Jak probíhal celý závod se dočtete v aktuálním vydání Yacht magazínu. 

Text: Daniel Guryča
Foto: Marek Bachtík, Petr Stejskal, Daniel Guryča a Akita-Yacht



PřihlášeníRegistrace

Přihlášení uživatele

Pro přihlášení na web zadejte svoje uživatelské jméno a heslo. Přihlášení platí i pro weby časopisů Yacht a WINE & Degustation.

Zapomněli jste heslo?

© YACHT s.r.o. | Všechna práva vyhrazena
Created by EI