Yacht > Články > Technika >

Ochrana proti bleskům

24.10.2021 |
Technika

Úder blesku do stěžně jachty není nic příjemného ani bezpečného. Kromě okamžité škody to znamená i nutnost okamžité opravy a s tím spojený zkažený pobyt na lodi. U charterových lodí je to ještě horší, zde jde často o ztrátu příjmu z pronájmu. Společnost ELNA proto přichází se systémem Marine DDCE, který je zatím namontován na megajachtách, jako jsou Swan 115, Baltic 146 nebo 43 metrů dlouhý Royal Huisman.

Pomocí patentovaného systému zabraňuje výskytu blesků v ochranném poloměru až 100 metrů. To znamená, že takzvaný vzestupný proud, který je nezbytný pro hlavní výboj, již nemůže nastat. To spolehlivě zabrání přímým úderům blesku do jachty, která má být chráněna. Jednotka vyžaduje pouze dostatečné uzemnění, napájení nutné není. Nejmenší zařízení má hmotnost jen 2,45 kilogramu, je vyrobeno z nerezové oceli a lze jej instalovat na plachetnice od přibližně 45 stop.

"Dosud nebyly motorové jachty ani plachetnice ve středu zájmu, pokud jde o ochranu před bleskem. Poškození je často způsobeno konstrukcí jachty. U systému Marine DDCE se přímý blesk chráněné struktuře vyhýbá z 98 %. Toto je poprvé, kdy bylo vyvinuto účinné řešení pro ochranu před bleskem na jachtách," říká Leif Schick, generální ředitel společnosti ELNA. "Systém DDCE již mnoho let chrání budovy s výbornými výsledky. S Marine DDCE nyní můženabídnout zařízení navržené vysloveně pro požadavky a drsné podmínky na moři." Specialisté na pojištění jachet společnosti Pantaenius novou nabídku také vítají. "Incidenty úderů blesku na jachty se v posledních letech prudce zvýšily," říká Holger Flindt ze společnosti Pantaenius. Zařízení Marine DDCE bylo prezentováno na stánku Pantaenius na výstavě v Cannes a instalovaný systém Marine DDCE bylo možné vidět na zbrusu novém modelu Baltic 146 během Monaco Yacht Show.

A jak bouřka funguje?
Během bouřky vzniká potenciální rozdíl mezi mraky, které jsou při bouřce obvykle záporně nabité, a kladně nabitou zemí. V určitých bodech to může vést ke zvýšení koncentrace náboje. V těchto silných polích elektrického napětí mezi mraky a zemí se blesky nakonec vybijí. Přitom negativní nosiče náboje nejprve migrují směrem k zemi v takzvaném vodivém blesku a připravují ionizovaný kanál, kterým může proud nakonec protékat. Současně se zem pod bouřkou nabije kladně. Na exponovaných místech, jako jsou kostelní věže nebo stěžně plachetnic nebo radarové oblouky motorových jachet, je elektrické pole obzvláště velké. Z takových míst může kladný náboj, nazývaný také stoupající proud, jít směrem k vedoucímu blesku a uzavírá bleskový kanál, aby mohl následovat hlavní výboj. To se obvykle skládá z několika jednotlivých výbojů a může dosáhnout aktuální síly až 100 000 ampérů.

Text: Marek Bylnický
Foto: Dan-Erik Olsen a Jesus Renedo

www.elna.de


Aktuální číslo

Předplatné


PřihlášeníRegistrace

Přihlášení uživatele

Pro přihlášení na web zadejte svoje uživatelské jméno a heslo. Přihlášení platí i pro weby časopisů Yacht a WINE & Degustation.

Zapomněli jste heslo?

© YACHT s.r.o. | Všechna práva vyhrazena
Created by EI