Yacht > Články > Technika >

Lodní motory |Nový šestiválec od Yamahy doplňuje prémiovou řadu

02.07.2021 |
Technika

Pro uvedení nového šestiválce zvolilo evropské zastoupení japonské firmy Yamaha osvědčené prostředí francouzské Riviéry na začátku června. A vybralo dobře, a to i přes všechny potíže spojené s cestováním po Evropě. Bylo nutné dodržovat řadu bezpečnostních opatření a na loď jsme mohli vždy maximálně ve dvou, ale stálo to za to.

Třináct motorů bylo osazeno na šesti zajímavých lodích a každý z nás měl k dostatek prostoru i času vyzkoušet všechny vychytávky, kterými je nová Yamaha V6 o objemu 4,6 litru a její příslušenství doslova přeplněná. Na testování byly připraveny motory o výkonu 250 a 300 koní, nově prémiovou řadu rozšířil ještě motor o výkonu 225 koní. Nová řada V6 vychází ze špičkových osmiválcových modelů XTO a přebírá nyní řadu technologických i designových prvků. Motor je dodáván bez grafiky, jen s označením loga Yamaha. V těle motoru jsou v jeho zadní části integrovaná výstražná světla.

Digital Electric Steering (DES)
Tím nejviditelnějším a uživatelsky nejzajímavějším je digitální elektrické řízení. Zjednodušuje ovládání motoru i řízení lodě a montáž. Tolik ve zkratce. Těch funkcí a výhod je ale mnohem více. Že je motor tímto řízením vybaven, se pozná snadno podle válce integrovaného do těla motoru v místě, kde končí záď lodě. Další poznávací znamení je absence hydraulických hadic a klasického řízení vně motoru. Spojení s lodí zajišťuje kabelový svazek a přívod paliva, obojí elegantně ukryté v jedné společné ohebné krycí rouře. V zadní části člunu je tak více místa na koupací plošiny po obou stranách motorů. Díky užší stavbě mohou být motory blíž u sebe a jsou o něco výše. To má význam především při vyklopení motoru, který tolik nezasahuje do kokpitu. Elektrické řízení se uplatní zejména se systémem Helm Master EX, o kterém ještě bude řeč.

TotalTilt
Uložení motoru umožnilo vybavit jej funkcí, která se stará hlavně o bezpečí motoru a převodovky. Aktivace rychlého zvednutí motoru proběhne jednoduchým dvojklikem na tlačítko zvedání, který se v té době může nacházet v jakékoliv poloze. Ten se začne zvedat za doprovodu zvukové signalizace. Funkce chrání motor před poškozením o plovoucí překážku.

Thrust Enhancing Reverse Exhost (TERE)
Nové vedení výfukového potrubí do nohy motoru nad vrtulí má zajímavý důvod, který také souvisí s řízením motoru pomocí joysticku a se zařazením zpětného chodu a couvání. U klasického vedení výfuku do středu vrtule se při zařazení zpětného chodu dostanou výfukové plyny přímo na listy vrtule. To má za následek okamžitou kavitaci a snížení účinnosti vrtule a nutnost zvyšovat zbytečně otáčky. Právě toto systém TERE odstraňuje a až do 2 500 otáček za minutu pomáhá manévrování pomocí joysticku, kdy dochází k častému řazení vzad a v nízkých otáčkách.

Helm Master EX
Modulový ovládací stavebnicový systém Helm Master EX je optimalizován pro nové motory V6 a společně výborně spolupracují. Když si zákazník objednává loď s motorem, může si vybrat, zda zvolí jen základní funkce ve stupni jedna nebo o něco vyšší úroveň ve stupni dvě, popřípadě vše, co je dostupné ve výbavě označované jako stupeň tři..

Celý článek o lodních motorech si můžete přečíst v letním dvojčísle časopisu Yacht.

Text: Daniel Guryča
Foto: Yamaha a Daniel Guryča


Aktuální číslo

Předplatné


PřihlášeníRegistrace

Přihlášení uživatele

Pro přihlášení na web zadejte svoje uživatelské jméno a heslo. Přihlášení platí i pro weby časopisů Yacht a WINE & Degustation.

Zapomněli jste heslo?

© YACHT s.r.o. | Všechna práva vyhrazena