Yacht > Články > Technika >

FENIX LR50R |Mít den stále při sobě

31.10.2021 |
Technika

Na moři, ale i v přístavu se může vyskytnout bezpočet situací, kdy spolehlivý zdroj světla vystupuje v roli klíčové pomůcky. Stejně jako každá správná jachta je vybavena palubním světlem, pozičními světly a dalšími nezbytnostmi, vstupuje na její palubu správný kapitán vybaven svou vlastní sadou mořeplaveckých pomůcek.

Vlastní záchranná vesta, nouzová sada na opravu plachet nebo vlastní náměrový kompas je stejně důležitý jako spolehlivý světelný zdroj. Kromě zajištěného servisního okruhu na palubě vůbec není od věci mít další mobilní světelný zdroj nezávislý na palubních akumulátorech. Něco opravdu spolehlivého, něco odolného a zároveň dostatečně variabilního. Něco tak výkonného a zároveň tak šikovného, že každé jeho použití, byť i v nouzové situaci, bude potěšením. Jedno slovo, jeden kód: Fenix LR50R. Pokud ho třímáte v ruce, uděláte si doslova bílý den kdykoli a kdekoli.

Výrobce hlásící se svým jménem k bájnému ptáku Fénixovi schopnému vzlétnout v plné síle ze svého vlastního popela je světovou špičkou v oblasti záchranných a průzkumných svítidel. A jak si ukážeme, nebrání vůbec nic tomu, abychom světlomety s plamennými křídly nechali vstoupit i na paluby námořních plavidel. Možná si řeknete, že s dvěma nebo více elektrickými okruhy na palubě se nemůže nic stát a cokoli navíc je zbytečné. Pokud jste se už ale někdy na moři opravdu plavili, víte, že vestavěná světla svými paprsky zdaleka nedosáhnou všude, kam bychom v praxi potřebovali. Klasikou je třeba skříň motoru nebo vodní pumpa. Ani ve dne, ani při všech světlech rozsvícených(která si zpravidla stejně stíníme tělem) není úplně možné obejít se při případných opravách nebo kontrolách bez dalšího světla. Ani úložné prostory v podpalubí, zapadla-li nám tam nějaká drobnost, neposkytují příliš možností k osvětlení. Někoho možná ani tyto skutečnosti nepřesvědčí o nutnosti vzít si s sebou pořádné velké světlo. Jestliže se však v myšlenkách přesuneme z podpalubí na nocí potemnělou palubu, situace se rázem otočí. Nechte si někdy od ostřílených kapitánů vyprávět pravdivé historky o tom, jak palubní osvětlení zcela mimo zákony pravděpodobnosti vypadlo zrovna ve chvíli, kdy se jejich jachta ocitla v nebezpečné situaci, kde hlavní roli hrála obří kontejnerová loď a kde poslední záchranou bylo dobré mobilní světlo. Jsou to ty nejneuvěřitelnější příběhy o vyhýbání se nejrůznějším překážkám při nočních přeplavbách. O hrůzách nočního MOB, tedy "muže přes palubu" se snad ani nebudeme zmiňovat. Dobré světlo, kterým jeden člen posádky neustále fixuje nešťastníka až do závěrečného rozuzlení, je bohužel jen jedním z mnoha faktorů vedoucích ke šťastnému konci. Moře je zkrátka silný živel, s nímž nemůžeme vždy bojovat jen vítězně. Proč ale nebýt připraveni maximálně dobře?

Svítilna Fenix LR50R má s mořeplavbou společného více, než je možná na první pohled vidět. Její vroubkované tělo je vyrobeno ze speciální hliníkové slitiny, která se kvůli své pevnosti a odolnosti proti korozi při zachování nízké hmotnosti používá kromě jiného také v jachtařském průmyslu...

Celý článek si můžete přečíst v listopadovém Yachtu. 

Text a foto: René Kujan


Aktuální číslo

Předplatné


PřihlášeníRegistrace

Přihlášení uživatele

Pro přihlášení na web zadejte svoje uživatelské jméno a heslo. Přihlášení platí i pro weby časopisů Yacht a WINE & Degustation.

Zapomněli jste heslo?

© YACHT s.r.o. | Všechna práva vyhrazena