Yacht > Články > Technika >

BRP sílí a zrychluje! |Novinky SEA DOO a EVINRUDE pro rok 2016

09.11.2015 | Autor: Text a foto Daniel Guryča
Technika, Lidé, Aktuality

O koncernu BRP i o některých jeho produktech na stránkách YACHTU píšeme poměrně pravidelně. Vzhledem k postavení lodních motorů Evinrude a vodních skútrů Sea Doo na světovém trhu jsme byli zvědaví, co chystá koncern BRP na příští rok nového.

Využil jsem pozvání na prezentaci modelů pro rok 2016 do zajímavé destinace, jakou je město Budva na pobřeží Jaderského moře v Černé Hoře. Měl jsem tak vynikající příležitost během dvou dnů vyzkoušet to nejlepší, co Sea Doo a Evinrude nabízejí. Podrobné testy jednotlivých modelů najdete v některých z dalších YACHTŮ. Průvodce novou modelovou řadou mi dělal Miloš Láznička, ředitel divize BRP pro Rusko, střední a východní Evropu a společenství nezávislých států, což reálně znamená jedenáct časových pásem. S Milošem se známe opravdu dlouho, o to bylo setkání příjemnější.

Můžeš nám na začátek představit skupinu BRP?
Historie BRP se datuje do období před sedmdesáti lety, i když jednotlivé značky, které dnes pod BRP patří, jsou ještě starší. Například historie lodních motorů Evinrude sahá až do roku 1907. Koncern zaměstnává 7 600 lidí. V maximální možné míře se věnujeme vývoji nových technologií. V současnosti máme čtyři vývojová centra. Tři jsou v Kanadě a jedno v Rakousku. Do BRP patří kromě Evinrude a Sea Doo ještě sněžné skútry Ski Doo a Lynx, čtyřkolky,  „side by side“ čtyřkolky a silniční tříkolky Spyder Roadster pod značkou Can-am. Od roku 2011 jsme do vývoje investovali 665 milionů USD a registrovali jsme 1 500 patentů. Ve všem co děláme, chceme být nejlepší.

Jak je to s výrobou a distribucí vašich produktů?
Aktuálně vyrábíme naše stroje v sedmi továrnách. Jedna je v Kanadě, jedna v USA, tři v Mexiku, z nichž je jedna úplně nová, další ve Finsku a v Rakousku. O distribuci se stará 4 200 dealerů ve 107 zemích. Z našeho hlediska je zajímavé, že se za posledních pár let zvýšil podíl „neamerických“ trhů ze sedmi na 32 % celkového prodeje.

 

Myslím, že čísel bylo dost. Pojďme k novinkám Sea Doo. 
S širokou modelovou řadou Sea Doo jsme udělali další velký pokrok. To, co bych chtěl vyzdvihnout, je především zlepšení v oblasti bezpečnosti. Přinášíme na trh první inteligentní brzdový systém iBR, který podstatně zkracuje dráhu, na níž skútr zastaví. Také uvádíme na trh několik modelů s motorem o objemu 1 630 cm3 s výkonem 300 koní!

Jak si vede modelová řada Spark, kterou jste uvedli na trh před dvěma lety?
Spark dokázal celosvětově zvednout trh vodních skútrů o 20–30 % a stále zůstává s velkým náskokem nejdostupnějším skútrem na trhu. I u tohoto modelu budou mít zákazníci k dispozici nové barvy, upravený je i tvar. Sázka na Spark se opravdu vyplatila.

Nesmíme také zapomenout na lodní motory Evinrude.
Letos jsme uvedli na trh nejčistší motor s přímým vstřikováním – model G2 E-TEC s možností velkého výběru barevných krytů a především s novým šestiválcovým motorem. G2 dodáváme ve výkonové řadě od 200 do 300 koní.

A jak si stojí BRP v Čechách a na Slovensku?
V obou zemích máme dobře fungující distributory s širokou prodejní sítí. Slovenský Imidjex byl letos dokonce oceněn titulem „Golden Distributor“. Zastoupení v České republice má firma Marine, která získala titul „Silver Distributor“ a dokázala v letošním roce prodat 80 vodních skútrů, což je historicky nejlepší výsledek.

 

Miloš Láznička

Ředitel divize BRP pro Rusko, střední a východní Evropu a společenství nezávislých států se narodil v Praze a od dětství se věnuje jachtingu. Vynikajících výsledků dosahoval v lodní třídě Finn a později na Staru a Solingu, se kterým se dokonce připravoval na olympijské hry. Nyní se věnuje jachtingu především rekreačně. Na své Jeanneau 42i tráví pravidelně několik týdnů v roce v Chorvatsku. V roce 1990 založil s Petrem Novotným firmu Marine, která zastupovala koncern BRP na českém a slovenském trhu. O dva roky později ho BRP požádalo o vybudování distribuční sítě ve střední a východní Evropě. Proto svůj podíl v Marine prodal a nastoupil od 1. 12. 1992 u OMC, kde od té doby pracuje na manažerských pozicích prakticky nepřetržitě. Nejprve měl na starosti vybudování nové divize pro střední a východní Evropu, země bývalého Sovětského svazu, Blízký a Střední východ i Afriku se sídlem v Praze (OMCEMA Inc.), a také vytvoření distribuční sítě pro prodej a servis lodních motorů Johnson a Evinrude a lodí Chris Craft, Four Winns, Sea Nymph, Princecraft, Stratos, Javelin a HydraSports. Za svou kariéru měl kancelář nejen v Praze, ale také v USA či Moskvě. Je ženatý a má syna a dceru, kteří také zůstali blízko u vody; oba výborně veslují v Českém veslařském klubu Praha.

Zveřejněno v Yachtu 11/2015.

 

 


Aktuální číslo

Předplatné


PřihlášeníRegistrace

Přihlášení uživatele

Pro přihlášení na web zadejte svoje uživatelské jméno a heslo. Přihlášení platí i pro weby časopisů Yacht a WINE & Degustation.

Zapomněli jste heslo?

© YACHT s.r.o. | Všechna práva vyhrazena
Created by EI