Yacht > Články > Technika >

50 let výroby lodních motorů |Suzuki Marine

15.02.2016 | Autor: Text Martin Voigts, Foto Suzuki Marine
1982 - DT60OI
Technika, Historie

Japonská společnost Suzuki byla založena v roce 1909. Jméno dostala po svém zakladateli Michiu Suzuki a jejím prvotním zaměřením byla výroba tkalcovských stavů. V roce 1952 se začala plně věnovat motorizovaným prostředkům vyrobením prvního motocyklu Suzuki. První osobní automobil představila společnost světu v roce 1955 a první nákladní automobil v roce 1961.

V roce 1965 společnost Suzuki navrhla a vyrobila první lodní závěsný motor o výkonu 4 kW (5,5 koní). Tento dvoutaktní jednoválcový motor D55 o objemu 98 cm3 byl chlazen vodou, což bylo tehdy zcela revoluční řešení. Trend využívání nejmodernějších a pokrokových technologií implementuje společnost Suzuki po celou dobu vývoje svých lodních motorů. 

V roce 1972 představila první dvouválcový lodní motor DT400 o objemu 396 cm3 a výkonu 18,4 kW (25 koní). Motor využíval novou technologii PEI, což je vstřikování paliva první generace. Motor DT25 z roku 1975 je jako první lodní motor Suzuki pojmenován podle výkonu v koních a nikoli podle objemu válců. Byl vybaven špičkovými technologiemi elektronického startování, termostaticky ovládaným chlazením či zinkovými anodami na ochranu před korozí. V dalších letech přibyly mnohé nezbytné technické novinky jako výtrhová pojistka, hydraulické zvedání motoru PTT (Power Trim & Tilt), alternátor nebo výfuk vedený skrz lodní šroub, aby byl zajištěn tichý chod.

Čtyřválcový dvoutakt DT140/115 přišel v roce 1980 s novou technologií pro závěsné lodní motory. Jako první na světě začíná používat automatické vstřikování oleje do paliva. V roce 1985 je vyroben typ DT200, první vidlicový šestiválec o objemu 2 693 cm3 následovaný vylepšenou verzí z roku 1987 DT200 Exanté, která vyhrála cenu pro inovaci svým revolučním systémem varování při chybách motoru. V roce 1990 začala firma Suzuki používat elektronické vstřikování paliva, díky kterému měly motory nižší spotřebu, lepší křivku výkonu a snadnější starty.

DF15/9.9 z roku 1994 byl první čtyřtaktní motor obohacený o mnohé novinky. Byly u něj použity lehčí materiály, obsahoval olejový filtr a ostatním konkuroval zcela novým designem uzpůsobeným pro lepší údržbu. Měl mnohem nižší spotřebu paliva, nižší emise a byl výrazně tišší. Od roku 1997, kdy byl uveden model DF70/60, začaly být výkonnější čtyřtakty vždy vybavovány elektronickým vstřikováním paliva, černou barvou krytů motoru a otáčkoměrem, který zobrazuje chybová hlášení motoru. Rok poté byla zahájena výroba dvanáctiventilového DOHC modelu DF50/40, který získal světové prvenství použitím rozvodového řetězu v závěsném lodním motoru. 

Technologie vyvinuté v dalších letech jsou součástí dnešních modelových řad lodních závěsných motorů Suzuki a významným způsobem určují trend vývoje v této průmyslové oblasti. Ať se jedná o odsazenou hnací hřídel, dvoustupňovou převodovku, proměnlivé časování ventilů či počítačem řízenou směs paliva a vzduchu. Všechny tyto a další špičkové technologie zaručují spolehlivost, efektivitu, kvalitu a komfort výrobků Suzuki, a poskytují tak bezpečné, příjemné a pohodové užívání.

www.suzuki-marine.cz


Aktuální číslo

Předplatné


PřihlášeníRegistrace

Přihlášení uživatele

Pro přihlášení na web zadejte svoje uživatelské jméno a heslo. Přihlášení platí i pro weby časopisů Yacht a WINE & Degustation.

Zapomněli jste heslo?

© YACHT s.r.o. | Všechna práva vyhrazena
Created by EI