Yacht > Články > Plavby a revíry >

SEVEN VIRGIN SUMMITS 6/7 |Vyvrcholení plavby a nejhezčí den v životě

28.09.2021 |
Plavby a revíry

Plavba k ostrovu Kangeq, vzdáleného jen třicet námořních mil od Upernaviku, trvala pět dní. Z toho pouze dvanáct hodin byla CIVETTA II pod plachtami, zbytek bezmála pět set mil dlouhé etapy bylo nutné plout na motor, protože nefoukalo. V dobře chráněné zátoce, do které připluli čtvrtého července, si udělali lezeckou základnu, z níž budou podnikat výstupy na okolní kopce. Na lodi, na které se běžně pohybují čtyři lidé, jich je najednou šest. Bude jich dokonce sedm, neboť má přiletět i paraglidista Juro Kořen.

Kromě teploty minus pět stupňů Celsia máloco nasvědčuje, že jsou za polárním kruhem. Jeho hranici proplouvali už před dvěma dny, kdy překročili 66° 34' severní šířky. U ostrova Kangeq horolezci plánují lézt. Vyhlédli si panenskou, asi 800 metrů vysokou stěnu, která strmě vystupuje z vody a vzbuzuje značný respekt. Naši horolezci ji chvíli zkoumali a hledali, kudy by šlo výzvu nejlépe vylézt. O hodinku později již kotvili v krásné zátoce ostrova Nutarmiut. Přístup do zátoky byl mezi několika útesy, mezi nimiž sofistikovaně manévrovali, ačkoliv hloubka neklesla pod dvacet metrů. Postupně dno stoupá a kotví v pohodových 8 metrech a zdá se, že kotva dobře drží. Z kopce nad zátokou je vidět stěna ostrova Kangeq.

Další den 5. července chtějí zaútočit na stěnu. Večer ještě připravují lezecký materiál. Výhodou lezení v těchto končinách je celodenní Světlo, takže nijak nehrozí rizikové noční lezení v neznámém terénu.

Ranní hygiena a snídaně vůbec nesignalizují, že je tu den "D". Za kýlem má CIVETTA II už deset tisíc námořních mil z Řecka, které upluli zejména kvůli dvěma týdnům lezeckých výstupů. A už je to tady! V salonu by potřebovali semafor, protože frekvence pohybu je velká. Navíc v těchto končinách musí Vlado každých šest hodin hlásit polohu pobřežní stráži. V opačném případě hrozí spuštění záchranné akce. Kluci byli navíc nuceni rozebrat závěsný motor na pomocný člun, protože benzin trochu zaschl. Naposledy motor fungoval ještě v Halifaxu. Rozebrání rozdělovače, vyjmutí trysky, prostřik čističem a vida, motor běží. Když se lezci přiblížili ke zdi, napětí a soustředění narůstalo.

Musí opatrně nastoupit do člunu, který je nutné veslem držet na správnou vzdálenost od kluzké skály poseté ostrými plži. Ti mohou poškodit, či dokonce propíchnout nafukovací člun. Je třeba dávat velký pozor, aby si kluci nenamočili lezečky - speciální obuv, ve které se budou pohybovat dlouhé hodiny. Je to fajn! Všem se podařilo vylodit se bez maléru na skalní polici. Trénovaní sportovci po pár minutách nabírají výšku. Vlado a Ralf nejsou ani v polovině cesty na kotviště, když zachrčí vysílačka. Kluci vylezli sotva 70 metrů a spustil se liják. Pokračovat je životu nebezpečné, a tak nechávají lezecký materiál viset ve zdi a vrátí se pro něj za lepšího počasí.

V této pohádkové zemi, kde je výskyt horolezců téměř nulový, jednoduše nehrozí, že by jim skoby, lana a další věci někdo odcizil. Všichni se tedy vracejí do základního tábora, lépe řečeno na základní kotviště. Druhý den, kdy celý tým řešil dilema, co a jak dál, zpoza mraků vykouklo sluníčko. Bylo rozhodnuto - jde se lézt. O necelou hodinu později se už přibližovali ke stěně ostrova Kangeq.

Zatímco vrcholové družstvo lezlo, zbytek posádky nabíral čerstvou vodu do bandasek v místě pravděpodobného sestupu horolezců. Čaj z ledovce chutnal skvěle. Tato voda má prostě jinou chuť než ta naše. K obědu byly řízky. Všichni na lodi sobecky doufali, že lezení potrvá minimálně do rána, a tak si šli unaveni lehnout. Vlado měl u hlavy vysílačku, která zpípala až o kolem osmé ráno. Volal Gabo, že jsou na vrcholu a za tři hodiny budou dole u vody. Lezení jim trvalo osmnáct hodin. Vlado jim jménem všech gratuloval.

Také si objednali za odměnu řízky. Tentokrát je připravil Ralf. Společně se unavení lezci vrátili na základní kotviště a po krátkém oddechu posádka zamířila na sever do Upernaviku, kam měl přiletět poslední ze sedmi statečných, paraglidista Juro "Ďurifuk" Kořen..

Celé vyprávění o plavbě na lodi Civetta II. si můžete přečíst v aktuálním vydání Yacht magazínu. 

Text: Peter Hlucháň
Foto: archiv Vlada Porvazníka


Aktuální číslo

Předplatné


PřihlášeníRegistrace

Přihlášení uživatele

Pro přihlášení na web zadejte svoje uživatelské jméno a heslo. Přihlášení platí i pro weby časopisů Yacht a WINE & Degustation.

Zapomněli jste heslo?

© YACHT s.r.o. | Všechna práva vyhrazena
Created by EI