Yacht > Články > Plavby a revíry >

SEVEN VIRGIN SUMMITS 5/7 |Z Halifaxu na Newfoundland

02.08.2021 |
Plavby a revíry, Plachetnice

Z hlediska větru je to výborná etapa. Kdyby nebyla zima a hustá mlha, dal by se tento úsek plavby označit za pohodový. První den se Vlado s Ralfem museli spoléhat na radar a AIS, neboť přes mlhu nebylo nic vidět. Žertovně si v kokpitu povídali o padesátiprocentní viditelnosti. Dopředu nevidí vůbec nic a zezadu jim zas nic nehrozí, je to tedy, jako kdyby viděli.

Měli i spolucestujícího, vrabce. Chudák, schoulený do klubíčka ztuhl a když se ho Vlado pokoušel oživit v salonu, kde je tepleji, bylo už pozdě. V té zimě zmrzl. Kluci mu uspořádali jednovteřinový námořnický pohřeb. Z pietní chvilky je probral poplach na radaru. Naštěstí to nebyla loď, ale bouřkové mraky. Hnaly se přímo zepředu. CIVETTA II okamžitě udělala úhybový manévr o 90 stupňů vpravo. Zčásti se podařilo bouři vyhnout, ale i tak náš tandem vystrašily tři blesky, z nichž jeden udeřil jen pár desítek metrů od lodi. Vlado od nepříjemného zážitku, kdy mu na Středozemním moři úder blesku zničil přístroje, má před každou bouří mimořádný respekt. Další den ráno se obloha vyjasnila a opět je zde prostor pro plachtění. Valí si to rychlostí příjemných sedm uzlů a široko daleko jsou s Ralfem jediní blázni v těchto nehostinných podmínkách. Samozřejmě, kromě dvou českých lodí, které tudy zanedlouho poplují také. Miro Račan na SNĚHURCE, jenž zůstal o něco déle v Halifaxu, a Jirka Denk, který si s posádkou ještě užívá v New Yorku. Obě české lodě mají v plánu Severozápadní průplav, který už má Vlado za sebou na americké plachetnici CELEBRATE. CIVETTA II rychle postupuje v dobrém počasí. Netrvá to dlouho, protože druhý den se zamračilo a spustil se déšť. Večer déšť vystřídal sníh. V salonu je příjemných čtrnáct stupňů a windpilot i vodní elektrárna jedou na výbornou. Vlado se rozhodl tento vcelku pohodový čas využít k ostříhání se v koupelně. Ralf mu sice nabídl účes dohola, ale při těchto teplotách se to Vladovi nezdálo jako dobrý nápad. Šestého června ráno se přiblížili k pobřeží Newfoundlandu. Pět mil od břehu vítr zcela zhasl. Startují motor a brzy jsou již uvázání na molu v městečku St. Lawrence. Začíná hustě pršet. První horolezci na palubě Další etapa do města St. John's bude mít pouze 150 mil. Tam přiletí první část výpravy horolezců, Mišo Sabovčík a jeho přítelkyně Sisa Krištofovičová. Hned bude veseleji, když se tandem změní na kvartet. Zde přečkají dva dny mizerného počasí a budou pokračovat v plavbě. Sedmého června se Vlado s Ralfem probudili do nádherného rána. Zamířili do nedalekého hypermarketu, nakoupili krásné steaky a pár drobností. Nastavili hodiny na místní čas. Posun mezi Bratislavou a Newfoundlandem jsou čtyři a půl hodiny. Urazit plánovaných 150 Nm až do St. John's najednou se nepodařilo, a tak bylo třeba na členitém pobřeží najít vhodné místo na mezipřistání. V sobotu osmého června je počasí příznivé s čerstvým jihozápadním větrem. Častá změna počasí je pro tyto zeměpisné šířky charakteristická. Modrou oblohu často střídá mlha, déšť, případně sníh. Objevila se další konstanta, která následující týdny bude našim mořeplavcům, jak se říká, oslazovat život. Ralf právě připravoval oblíbená kuřecí prsa se zeleninou, když se najednou spustil alarm. Kluci vyběhli do kokpitu a asi půl míle před nimi plul velký ledovec. Popravdě ledy čekali až druhý den, po obeplutí jihovýchodního cípu Newfoundlandu - Cape RacePohled doprava na další ledové hory na horizontu je přesvědčil, že to nebyl jen nějaký náhodný zatoulanec. Problémem nejsou velké kusy, jež radar vždy zachytí, ale naopak ty menší, které se ve vlnách ztrácejí a radar je nezachytí. Sotva dvoumetrová kra, z níž je nad hladinou vidět pouze 20 % má ve skutečnosti 4 tuny hmotnosti. Náraz do takové masy rychlostí šest uzlů by asi znamenal předčasné ukončení plavby. Ustal vítr a spouští se mlha. Zároveň se pomalu stmívá. Vlado nastavuje z bezpečnostních důvodů rychlost pouze na 4 uzly. Ještěže tma v těchto vodách trvá jen šest hodin. Vlado stahuje ze satelitu předpověď počasí. Tlaková níže v Labradorském moři silně ovlivňuje i situaci u pobřeží, kde se momentálně CIVETTA II nachází. Zanedlouho začne foukat severní vítr rovnou proti plánovanému kurzu...

Celé povídání o plavbě na Newfoundland si můžete přečíst v aktuálním Yacht magazínu. 

Text: Peter Hlucháň
Foto: archiv Vlada Porvazníka


Aktuální číslo

Předplatné


PřihlášeníRegistrace

Přihlášení uživatele

Pro přihlášení na web zadejte svoje uživatelské jméno a heslo. Přihlášení platí i pro weby časopisů Yacht a WINE & Degustation.

Zapomněli jste heslo?

© YACHT s.r.o. | Všechna práva vyhrazena