ODROU NA BALT A ZPĚT O KOŹLE PŘES BERLÍN |2 300 kilometrů vodních cest
Po roční pauze znovu vyplouváme. Je 20. května a na palubě našeho hybridu je kromě mě opět fenka Shelby. Musíme si pospíšit, protože vodočty hlásí nízký stav vody na dolní a střední Odře, což znamená, že nákladní doprava stojí kvůli nedostatku vody. Aktuální stav vody je jeden metr, někde o pár centimetrů víc.
Až za Wrocław, tedy prvních dvě stě kilometrů projíždíme přes komory bez problémů. Na střední Odře potkáváme na řece dvě kotvící nákladní lodě, které kvůli nízkému stavu nemohou plout dál. O pár kilometrů dál proti proudu pluje jedna prázdná loď, přesto občas slyšíme, jak její lodní šroub naráží na kameny na dno řeky. V této fázi plavby můžeme plout pouze na elektromotory, a tak nám stačí půl metru vody. Pokud bychom chtěli použít benzinový motor, potřebovali bychom 0,8 metru vody. Původní plán byl doplout až do Gdaňska, tedy rovných tisíc kilometrů. Plán jsem přehodnotil krátce poté, co jsem uvízl v jedné ze zátok v bahně. Po třech hodinách usilovného snažení jsem se nakonec pomocí elektromotorů i benzinového motoru, lana a malé pramice vyprostil.
Putování po polských a německých vodních cestách můžete sledovat spolu s fenkou Shelby na palubě lodě, vybavené druhou generací hybridního pohonu.
Plavbu Milana Durčáka najdete v červnovém vydání YACHT 6/2023, který je v prodeji ZDE.