Německo může jít příkladem
Jako obyvatelé vnitrozemského státu, kteří rádi tráví svůj volný čas na vodě, musíme za svým koníčkem jezdit dlouhé hodiny až k moři. Ale i v České republice je spousta vodních ploch – řek, přehradních nádrží i jezer, kde by mohla být plavba na lodi stejně atraktivní jako na moři. Pro příklad nemusíme chodit daleko – podíváme se ke svým západním sousedům do bývalého východního Německa.
Nejdůležitějším rozdílem v podmínkách pro plavbu u nás a v Německu je přístup jak správce toků, tak místních obcí a měst, které u řek, jezer či kanálů leží. Místní obyvatelé jsou totiž na návštěvníky připlouvající po vodě dobře připravení a dělají vše proto to, aby se posádky okolo plujících lodí u nich zastavily. Chtějí, aby si jejich vesnici nebo město prohlédli, přespali buď na volném kotvišti, nebo za pár eur u místního mola. Ceny jsou výrazně nižší než v Chorvatsku. Při naší letošní plavbě v okolí Berlína jsme platili 5–8 EUR za 12m motorovou loď širokou 5,5 m. Turisté, kteří přijedou na lodi, jdou do restaurace, do muzea, nakoupí si jídlo, natankují – a to jsou příjmy, o které v Německu nechtějí přijít.
Díky perfektnímu značení vodních cest je plavba v Německu bezpečná, přestože vedle sebe plují nákladní remorkéry, turistické lodě z půjčoven, rychlé soukromé motorové čluny nebo plachetnice. Maximální povolená rychlost je na řadě toků stanovená na 25 km/h. V zúžených, hustě obydlených místech nebo tam, kde by neměly být vlny, je rychlost ještě omezena značkami, třeba na 6 nebo 8 km/h. Snížení rychlosti v problematických úsecích a zkušenosti tamních kapitánů jsou zárukou, že nedochází k téměř žádným kolizím a všichni si plavbu užijí.
Často se také propojuje bydlení v lokalitách, které jsou blízko vodních cest, s přístavy. Majitelé domů nebo bytů mohou mít přímo pod okny zakotvenou svoji loď. Na lodní průmysl jsou navázané další obchodní aktivity a zaměstnanost ve službách pro lidi, kteří po vodě jezdí – jsou to přístavy, zimoviště lodí, servisy... Přinášejí do místních regionů peníze a jsou pro ně velkým přínosem.
Naše letošní plavba vedla z Brandenburgu do Berlína a jen potvrdila to, co o německých vodních cestách již dávno víme. Rekreační plavba tu doslova vzkvétá a můžeme jen doufat, že i u nás se bude situace nadále zlepšovat. Ostatně můžete to vyzkoušet sami. Z Prahy je to po Vltavě, Labi a kanálu Labe–Havel do Berlína přibližně 600 kilometrů a po většinu trasy není rychlost nijak omezena. Dá se to zvládnout za pár dní a určitě to stojí za to!