Yacht > Články > Plavby a revíry >

BOOMERANG - 4. část |Poslední úsek grónské plavby

20.03.2023 |
Plavby a revíry

Po ránu 29. 8., na naše poměry docela brzy, už kolem jedenácté hodiny, zvedáme kotvu a na motor plujeme po zrcadlově hladké hladině Rodefjordu pokryté pouze občasnými ledovci. Některé kry míjíme velmi blízko a můžeme se jejich neskutečnými tvary kochat i z tepla a pohodlí salonu. Jedna velká kra nás ale zaujala už z dálky, a tak k ní stáčíme příď lodi. Je to obrovská Pravčická brána, u které si zapózujeme s lodí. Právě, když k ní připlouváme, sluníčko se na chvíli vyklube z mraků a vytváří ty správné podmínky pro fotografické orgie.

Asi po 50 minutách jsme nasyceni dojmy z této úžasné ledové hory a pokračujeme v plavbě Rodefjordem na sever podél západního pobřeží velkého ostrova Storo. Vladimír zpozoroval několik pasoucích se pižmoňů, proto opět měníme kurz a míříme ke břehu. Bereme dalekohled a prohlížíme si je. Jsou to pořádně mohutná zvířata s dlouhou a huňatou srsti sahající až k zemi. A s obrovskou tlamou. Musejí ji mít velkou, protože za krátké polární léto potřebují spást tolik rostlin, aby si vytvořili dostatečné zásoby na dlouhou zimu. Pižmoni mají kopyta tvrdá jako kámen, aby jimi dokázali během zimy drtit led i sníh a dostat se tak k nějaké pastvě ukryté hluboko pod ledovýma sněhovým příkrovem. Jsou pro život v arktických krajích dokonale přizpůsobeni. Dokáží během zimy snížit tep a tím i trávení a vydržet tak extrémně dlouho bez pastvy. Vladimír a Honza pořizují zajímavé pižmoní záběry.

V zátoce Rypenaes kotvíme kolem sedmnácté hodiny a podnikáme výlet na břeh. Na lodi zůstává pouze Kryštof užívající si chvíli samoty s nějakým filmem. My ostatní sedáme do člunu a plujeme na břeh. Člun vytahujeme na pláž pouze kousek, protože je odliv a nehrozí, že by nám odplul. Stojím na kopci na oblém žulovém vrchu nad grónskou tundrou rozehrávající pode mnou koncert všech možných barev. Červenou záři zakrslých vrbiček doplňují světle zelená pole nizoučkých severských keřů a žluť arktických vlčích máků. Vyrazili jsme na sledováni pižmoňů. Vladimír s kamerou na stativu se přesunul do svého světa dobrých záběrů a ve svém zaujetí nevnímá čas. Tomáš, jeho dnešní bodyguard, stojí s nabitou zbraní kousek od něj no a já se vydal na průzkum na nejbližší kopec, odkud vyhlížím pižmoně a doufám, že žádný lední medvěd nevyhlíží mne. Po našem posledním setkání s medvědem jsem usoudil, že i ten nejhladovější grónský dravec musí být touto dobou uprostřed léta natolik sytý, aby se nezdržoval s nepříjemnými lidmi, a někdo tak vyzáblý, jako jsem já, by těžko připoutal jeho pozornost. Přesto se na vrcholu kopce obezřetně rozhlížím, jestli se ke mně nějaká ta bílá huňatá příšera neblíží. Ale nevidím ani pižmoně ani medvěda. Asi mají oba odpolední siestu. Po chvíli mne zaujal kámen plný nějaké vlny. Shýbám se a chumáče vlny beru do ruky. Je jemňoučká, voní a nádherně hřeje. Pižmoni během léta línají a odrbávají o kameny a keře svou spodní srst, což je jemná vlna chránící je během zimních mrazů. Eskymácké ženy vlnu sbírají a pletou z ní teplé svetry, nákoleníky nebo třeba vložky do bot. Po několika hodinách se vracíme zpátky na pláž ke člunu. Moře mezitím o kus ustoupilo a odhalilo bahnité, jílovité dno, přes které musíme přetáhnout člun na vodu. Jdu zkusit blátem projít, ale po několika krocích se beznadějně propadám do jílu a jenom stěží vytahuji boty z bláta a vracím se ke člunu. Tudy se na vodu nedostaneme. Budeme muset vzít člun, poponést ho asi dvě stě metrů kolem zátoky ke skalám a tam ho spustit na vodu. Bereme těžký člun s motorem a ve čtyřech se s ním potácivě suneme podél pláže, přelézáme větší kameny a občas odpočíváme, protože je to pořádná dřina. Když už máme člun u vody, Honzovi ujíždí nohy na kluzkém jílovém kameni a pozpátku si sedá do toho nechutného jílového bláta. Vypadá to dost směšně, ale pouze o kousek minul hlavou velký kámen za sebou. Po návratu na loď děláme pořádnou očistu a zbavujeme se jílu z bot i z oblečení.

Plavbu Jiřího Zindulky najdete v březnovém vydání Yacht 3/2023, který je možný zakoupit ZDE.

Aktuální číslo

Předplatné

PřihlášeníRegistrace

Zapomněli jste heslo?

Prosím, zadejte Vaše uživatelské jméno nebo e-mailovou adresu. Budou vám okamžitě zaslány pokyny pro resetování hesla.