Yacht > Články > Plavby a revíry >

BEETLE BUS V EVROPĚ 2. část |Holandsko

13.03.2023 |
Plavby a revíry

BEETLE BUS je naše kajutová říční motorová loď Sun Camper 30, na které jsme podnikli v roce 2022 pětiměsíční plavbu po Evropě. Z Prahy přes Německo, Holandsko a Belgii do Francie a pak přes Německo zpět do Prahy. První dva týdny, kdy jsme pluli z Prahy do Harenu na německo-holandských hranicích, jsem popisoval v minulém čísle, teď vám přiblížím měsíční plavbu přes Nizozemí.

Na úvod je potřeba říct, že tato země možná nemá nejvíc turistických atrakcí, určitě nemá žádné hory, ale máz mé zkušenosti bezkonkurenčně nejlepší infrastrukturu pro lodní turistiku. Na rozdíl od jiných zemí se dá kotvit kdekoliv. Veřejná kotviště najdete opravdu na každém kroku. Nejen na kanálech a řekách, ale i na četných jezerech. V obcích je většinou kotvení zpoplatněno částkou okolo jednoho eura za metr lodi a noc, skoro nikdy nechybí přípojka na elektřinu. Ve městech a na turisticky atraktivních jezerech jsou pak k dispozici mariny, kde je i voda a sociální zázemí. Ceny jsou jen o málo vyšší nežna kotvištích. Asi nejdražší, ale také nejlepší byla marina Six Haven v Amsterdamu, přímo naproti nádraží, ke kterému jezdí každých pár minut trajekt vzdálený tři minuty chůze z mariny. Stála nás dvaadvacet eur za noc. Pojďme se tedy podívat, kudy jsme pluli.

Do severní části země jsme připluli z německého Harenu kanálem Haren-Rütenbrock16. května. 16.5.. Po německém kanálu Dortmund-Ems je to velká změna. Komory jsou výrazně menší (30 x 8 metrů) a v průběhu tříhodinové plavby přes dvanáct kilometrů dlouhým kanálem se šesti komorami jsme potkali jen jednu malou loď našeho typu. Dalších pár kilometrů do Ter Apelu nás pobavila ručně ovládaná komora stejné velikosti, kterou obsluhovali dva zaměstnanci. To jsme zatím nikde neviděli. Nicméně další den nás jich ještě hezkých pár stejných čekalo. Ter Apel je hezké malé město a také marina je velmi pěkně vybavená, včetně pračky, sušičky a restaurace. Následující den jsme chtěli doplout do Groningenu, ale neměl jsem přesné informace o počtu zvedacích mostů na trase. Nakonec jsme jich ten den napočítali třiapadesát a k tomu devět komor. Do jezera Zuidlaardermeer jsme poslední komorou vpluli přesně v 18:00, tedy ve chvíli, kdy se komory zavírají. Našli jsme tam výbornou marinu s velkou prodejnoul odních potřeb i servisem, který jsme naštěstí nepotřebovali. Další den nám plavba do Groningenu trvala už jen něco přes dvě hodiny. Kolem poledne jsme tak zakotvili v přístavu Oosterhaven, který je nejblíže centru. Groningen je velké krajské město s bohatou historií, spoustou muzeí i restaurací. My navštívili to lodní a stálo za to, stejně jako steakhouseu hlavního náměstí. Zjistili jsme také, že v této zemi neberou zdaleka všude zahraniční platební karty. Vyhráno nemáte, ani když vidíte u pokladny kartový terminál. Často je jen pro karty domorodé. Hustota sítě bankomatů taky nic moc. Takže doporučení: cash is king (neboli "mějte s sebou vždy dost hotovosti").

 

Celý článek Filipa Duchoně najdete v aktuálním vydání Yacht 3/2023, který je možné zakoupit ZDE.


Aktuální číslo

Předplatné


PřihlášeníRegistrace

Zapomněli jste heslo?

Prosím, zadejte Vaše uživatelské jméno nebo e-mailovou adresu. Budou vám okamžitě zaslány pokyny pro resetování hesla.

Návrat na přihlašovací formulář

© YACHT s.r.o. | Všechna práva vyhrazena
Created by EI