Yacht > Články > Lodě > Testy >

JEANNEAU SUN ODYSSEY 490 |NA VLASTNÍ KŮŽI

26.09.2019 |
Testy
Testy

Yacht Club Praha obnovuje flotilu

Je úplně něco jiného zkusit loď na pár hodin se zástupcem loděnice anebo na vlastní kůži jako kapitán bez jakýchkoliv dalších vlivů. U Sun Odyssey 490, kterou Jeanneau představila jako revoluční model v loňském roce, se nám povedlo obojí. V prvním případě to byla loď v majitelské tříkajutové verzi s velmi nízkým výrobním číslem, ve druhém případě to byla díky Yacht Clubu Praha verze určená pro charter. Tato loď s pořadovým číslem 59 byla vybavena pěti kajutami pro hosty. Šestá kajuta pro skippera je umístěna v přídi a je kromě lůžka opatřena i toaletou. Během naší plavby ale zůstala prázdná a sloužila spíše jako sklad. Trup má moderní design převzatý ze sportovních lodí, ovšem se zvětšeným objemem nad vodoryskou. Boční linie těsně pod palubou je směrem k přídi naopak zúžená. Ráhno je na stěžni připevněno velmi nízko, aby se dala jednoduše uklízet hlavní plachta, a směrem dozadu se zvedá. Na naší lodi jsme to ale nevyužili, je zde totiž pohodlný a bezpečný systém rolování hlavní plachty do stěžně. Pohyb po lodi je díky koridoru okolo kormidelních kol opravdu snadný. Dámská část posádky ocení příďové lehátko. Pohyb i sezení v kokpitu jsou bezproblémové a ani při deseti lidech na palubě nikdy nevznikly neřešitelné zácpy. Kapitán či kormidelník si musí zvyknout na otěže vyvedené dozadu, například halza a tedy nutnost rychle přitáhnout hlavní plachtu je při tomto vedení otěží obtížnější. Lana ukrytá do tunelů mají díky průvlekům a záhybům větší odpor, a tak často samotné ruce nestačí a je potřeba používat vinšny a kliky i na manévry, které jdou při standardním vedení normálně zvládnout ručně. Na testované lodi bylo namontováno bimini a kočárek chorvatské výroby. Vše dobře sedělo, jen jsem postrádal průhled na plachty. Podle ujištění Matěje Nováka ale na sezonu 2020 "okno" bude. Pro sklopení kočárku je nutné povolit i bimini, což je daň za jeho úctyhodnou velikost. Pochvalu zaslouží zadní výklopné čelo. Je elektricky ovládané a lze jej vyklopit nejen tlačítky na stole v kokpitu, ale také pomocí dálkového ovládání při odchodu z lodě. Koupání i přístup na molo v marině nebo nástup do pomocného člunu je díky tomu komfortní. Do salonu se vstupuje po pohodlných schodech. Interiér je díky oknům v trupu a barvě interiéru velmi světlý a prostorný. Kvůli pěti kajutám nezbylo místo na navigační stanoviště, ale musím říct, že vzhledem k revíru, kde se loď bude převážně pohybovat, to ani příliš nevadilo. Pochvalu zaslouží počet a kvalita lednic i velikost kuchyňské linky. Úplně jsme si nezvykli na umístění příborů a nádobí ve skříňce na protější straně. Během testu jsem vyzkoušel jednu ze zadních kajut a na dvě noci i postranní kajutu s palandou. Přestože postele vypadají malé, délka je v pořádku a vyspí se zde i dva dospělí. Nechybí ani skříňka na věci. Zadní kajuty a především lůžka v nich mají rozměry přímo královské, přední jsou o trochu užší, zato má každá vlastní toaletu se sprchou. Pro tři zadní kajuty je u tohoto provedení k dispozici jedna koupelna s oddělenou sprchou a dostatkem místa. Plavba se dvěma kormidelními listy je poněkud odlišná od klasické koncepce jednoho kormidelního listu a přináší řadu výhod a také některé nevýhody. Na vlnách a v náklonu je kormidlování jistější a přesnější, díky hydraulice a velikosti kormidelních kol vyžaduje i méně síly, odezva pro kormidelníka je přiměřená. Na přístroji autopilotu je možné sledovat natočení kormidelních listů, i když na své lodi bych si označil "střed" i na samotných kormidelních kolech. Také je nutné přizpůsobit tomuto faktu manévry. Pokud vrtule posílá proud vody na jeden list kormidla, je snadné při razantnějším přidání plynu a natočení kormidla z nulové rychlosti "odhodit" záď a loď otočit téměř na místě. Takový manévr s tímto uspořádáním možný není. Kormidla začnou reagovat až v momentě, kdy loď má alespoň nějakou rychlost. Další věc, na kterou je potřeba dávat pozor, je podávání mooringových lan v marině. Konce kormidelních listů zasahují hodně daleko do obou stran a lano se za ně snadno zachytne. Loď je ale určena především pro plavbu a tam jsou výhody této koncepce zcela jasné! Během našeho testu jsme upluli 130 Nm a měli příležitost vyzkoušet prakticky všechny povětrnostní podmínky. Od slabého větru a rovného moře až po vítr o síle 25 uzlů a metrové vlny. Sun Odyssey 490 potvrdila předchozí zkušenost velmi dobrých vlastností při plavbě na plachty i na motor. Přeloženo znamená tato často používaná fráze, že jede rychle, chová se předvídatelně a bezpečně, díky dvěma kormidlům se nepřenáší ani při jízdě na motor vibrace do kormidelních listů a plavba je klidnější než s jedním kormidelním listem. Na zadoboční vítr je možné plout při rychlosti větru od 16 do 20 uzlů se základním oplachtěním přes 8 uzlů, maximální rychlost jsme zaznamenali 10,4 uzlů, přes rychlost 9 uzlů jsme se dostávali velice často. Díky objemu nádrží na vodu 640 litrů může loď fungovat několik dní téměř nezávisle i při "nezbytném" sprchování po každém koupání. Také lednice fungovaly během celého testu bez známky "únavy", přestože jsme během týdne byli v marině s elektrickou přípojkou jen jednou a na motor jsme toho také mnoho nenajeli. Přidat "bedýnky" na šnorchlovací výbavu a na boty do zadního úložného prostoru. Chybělo mi více displejů, na které je i místo. Chápu, že jde o cenu, ale přeci jenom vidět z každé pozice za kterýmkoliv kormidelním kolem na hloubku a rychlost by mělo být bezpečnostním standardem. Yacht Club Praha obnovuje flotilu Je úplně něco jiného zkusit loď na pár hodin se zástupcem loděnice anebo na vlastní kůži jako kapitán bez jakýchkoliv dalších vlivů. U Sun Odyssey 490, kterou Jeanneau představila jako revoluční model v loňském roce, se nám povedlo obojí. V prvním případě to byla loď v majitelské tříkajutové verzi s velmi nízkým výrobním číslem, ve druhém případě to byla díky Yacht Clubu Praha verze určená pro charter. Tato loď s pořadovým číslem 59 byla vybavena pěti kajutami pro hosty. Šestá kajuta pro skippera je umístěna v přídi a je kromě lůžka opatřena i toaletou. Během naší plavby ale zůstala prázdná a sloužila spíše jako sklad. Trup má moderní design převzatý ze sportovních lodí, ovšem se zvětšeným objemem nad vodoryskou. Boční linie těsně pod palubou je směrem k přídi naopak zúžená. Ráhno je na stěžni připevněno velmi nízko, aby se dala jednoduše uklízet hlavní plachta, a směrem dozadu se zvedá. Na naší lodi jsme to ale nevyužili, je zde totiž pohodlný a bezpečný systém rolování hlavní plachty do stěžně. Pohyb po lodi je díky koridoru okolo kormidelních kol opravdu snadný. Dámská část posádky ocení příďové lehátko. Pohyb i sezení v kokpitu jsou bezproblémové a ani při deseti lidech na palubě nikdy nevznikly neřešitelné zácpy. Kapitán či kormidelník si musí zvyknout na otěže vyvedené dozadu, například halza a tedy nutnost rychle přitáhnout hlavní plachtu je při tomto vedení otěží obtížnější. Lana ukrytá do tunelů mají díky průvlekům a záhybům větší odpor, a tak často samotné ruce nestačí a je potřeba používat vinšny a kliky i na manévry, které jdou při standardním vedení normálně zvládnout ručně. Na testované lodi bylo namontováno bimini a kočárek chorvatské výroby. Vše dobře sedělo, jen jsem postrádal průhled na plachty. Podle ujištění Matěje Nováka ale na sezonu 2020 "okno" bude. Pro sklopení kočárku je nutné povolit i bimini, což je daň za jeho úctyhodnou velikost. Pochvalu zaslouží zadní výklopné čelo. Je elektricky ovládané a lze jej vyklopit nejen tlačítky na stole v kokpitu, ale také pomocí dálkového ovládání při odchodu z lodě. Koupání i přístup na molo v marině nebo nástup do pomocného člunu je díky tomu komfortní. Do salonu se vstupuje po pohodlných schodech. Interiér je díky oknům v trupu a barvě interiéru velmi světlý a prostorný. Kvůli pěti kajutám nezbylo místo na navigační stanoviště, ale musím říct, že vzhledem k revíru, kde se loď bude převážně pohybovat, to ani příliš nevadilo. Pochvalu zaslouží počet a kvalita lednic i velikost kuchyňské linky. Úplně jsme si nezvykli na umístění příborů a nádobí ve skříňce na protější straně. Během testu jsem vyzkoušel jednu ze zadních kajut a na dvě noci i postranní kajutu s palandou. Přestože postele vypadají malé, délka je v pořádku a vyspí se zde i dva dospělí. Nechybí ani skříňka na věci. Zadní kajuty a především lůžka v nich mají rozměry přímo královské, přední jsou o trochu užší, zato má každá vlastní toaletu se sprchou. Pro tři zadní kajuty je u tohoto provedení k dispozici jedna koupelna s oddělenou sprchou a dostatkem místa. Plavba se dvěma kormidelními listy je poněkud odlišná od klasické koncepce jednoho kormidelního listu a přináší řadu výhod a také některé nevýhody. Na vlnách a v náklonu je kormidlování jistější a přesnější, díky hydraulice a velikosti kormidelních kol vyžaduje i méně síly, odezva pro kormidelníka je přiměřená. Na přístroji autopilotu je možné sledovat natočení kormidelních listů, i když na své lodi bych si označil "střed" i na samotných kormidelních kolech. Také je nutné přizpůsobit tomuto faktu manévry. Pokud vrtule posílá proud vody na jeden list kormidla, je snadné při razantnějším přidání plynu a natočení kormidla z nulové rychlosti "odhodit" záď a loď otočit téměř na místě. Takový manévr s tímto uspořádáním možný není. Kormidla začnou reagovat až v momentě, kdy loď má alespoň nějakou rychlost. Další věc, na kterou je potřeba dávat pozor, je podávání mooringových lan v marině. Konce kormidelních listů zasahují hodně daleko do obou stran a lano se za ně snadno zachytne. Loď je ale určena především pro plavbu a tam jsou výhody této koncepce zcela jasné! Během našeho testu jsme upluli 130 Nm a měli příležitost vyzkoušet prakticky všechny povětrnostní podmínky. Od slabého větru a rovného moře až po vítr o síle 25 uzlů a metrové vlny. Sun Odyssey 490 potvrdila předchozí zkušenost velmi dobrých vlastností při plavbě na plachty i na motor. Přeloženo znamená tato často používaná fráze, že jede rychle, chová se předvídatelně a bezpečně, díky dvěma kormidlům se nepřenáší ani při jízdě na motor vibrace do kormidelních listů a plavba je klidnější než s jedním kormidelním listem. Na zadoboční vítr je možné plout při rychlosti větru od 16 do 20 uzlů se základním oplachtěním přes 8 uzlů, maximální rychlost jsme zaznamenali 10,4 uzlů, přes rychlost 9 uzlů jsme se dostávali velice často. Díky objemu nádrží na vodu 640 litrů může loď fungovat několik dní téměř nezávisle i při "nezbytném" sprchování po každém koupání. Také lednice fungovaly během celého testu bez známky "únavy", přestože jsme během týdne byli v marině s elektrickou přípojkou jen jednou a na motor jsme toho také mnoho nenajeli. Přidat "bedýnky" na šnorchlovací výbavu a na boty do zadního úložného prostoru. Chybělo mi více displejů, na které je i místo. Chápu, že jde o cenu, ale přeci jenom vidět z každé pozice za kterýmkoliv kormidelním kolem na hloubku a rychlost by mělo být bezpečnostním standardem. Poděkování patří Yacht Clubu Praha, který loď na test zapůjčil a který ji má jako nejnovější přírůstek ve své flotile.

Text: Daniel Guryča

Foto: Daniel Guryča a Matěj Guryča


Aktuální číslo

Předplatné

Katalog lodí


PřihlášeníRegistrace

Přihlášení uživatele

Pro přihlášení na web zadejte svoje uživatelské jméno a heslo. Přihlášení platí i pro weby časopisů Yacht a WINE & Degustation.

Zapomněli jste heslo?

© YACHT s.r.o. | Všechna práva vyhrazena
Created by EI