Yacht > Články > Lodě > Testy >

BENETEAU FIRST 44 |Zlatý střed

09.12.2022 |
Testy, Plachetnice
Testy

Prvním modelem ryze sportovně orientované řady First francouzské loděnice Beneteau byl před pětačtyřiceti lety legendární First 30. Letos toto výročí slavíme hned dvakrát, neboť loděnice kromě modelu First 36 představila na podzim v Cannes dokonalou souhru komfortu a výkonu v podání modelu First 44. Za novinkou jsme se vydali do španělské Barcelony, kde jsme ji důkladně otestovali.

A proč právě 44? Důvodů pro toto číslo je hned několik. A všechny podtrhují že plachetní výkon je zde nejdůležitějším faktorem. Připadá vám model First 36 příliš malý? Máte větší sportovní ambice? Vyžadujete od sportovní plachetnice současně i dostatečný prostor a komfort? Máte obavy, že na největší First 53 už finančně nedosáhnete nebo se obáváte z nedostatku schopných rukou a posádky? Pak zpozorněte, protože tato středně velká čtyřiačtyřicítka je tak akorát. Ve skutečnosti má plachetnice trochu více než "jen" 44 stop, ale to si povíme dále.

Rychlou nebo ještě rychlejší?

Nový model je nabízen ve dvou provedeních, přičemž u každého dostanete o něco jiné uspořádání paluby, možnosti výbavy a také jiné varianty provedení kýlů a stěžně. Pod označením First 44 najdeme sportovně laděný cruiser, vhodný nejen pro sportovní plavby s rodinou či partou jachtařů a závody, ale nabízí s potřebným výkonem především i běžný komfort obvyklý na standardních rekreačních plachetnicích, a možná i trochu větší. Čeká zde uhlazený a příjemně řešený design s plynulým a nepřerušovaným přístupem do všech částí paluby. Právě toto provedení jsme měli možnost otestovat. First 44 v provedení cruiser disponuje čtveřicí vinšen s možností dvou elektrických, stolkem v kokpitu, pevným středovým blokem pro otěž hlavní plachty a také stěžněm, který je umístěn více vzadu. Tato změna umožnila použití štíhlejší hlavní plachty a velkoryse dimenzované přední plachty, jako je samopřehazovací kosatka, gena a velký genakr nebo code 0. V možnostech doplňkové výbavy však najdeme i takové prvky, jako jsou elektrické toalety, klimatizace nebo elektricky ovládaný stůl v salonu, ze kterého snadno vytvoříme další dvojlůžko. Označení First 44 Performance je naopak ryze závodní racer, u kterého je vše orientované jen a pouze na výkon. Tomu odpovídají i další volitelné prvky, jako je karbonový stěžeň nebo lepší navigační přístroje a elektronika. Toto sportovnější provedení je od standardního na první pohled snadno rozeznatelné. Příkladem je kokpit bez stolku, upravený pro početnější posádku, pěnové protiskluzové povrchy, které nahrazují teak, šestice vinšen, jezdec otěže hlavní plachty, jeden a půl metru dlouhý čelen, hydraulické dopínání zadního stěhu, propracovaný systém ovládání otěží a nastavení geny nebo odlišné provedení kýlu a takeláže. Zkrátka vše potřebné pro maximální výkon.

Vodní balast

Pro obě provedení jsou však společným prvkem zkušenosti, které loděnice získává v závodní třídě lodí Figaro. Kromě přepracovaného designu trupu, jehož plochá příď je viditelná už ze břehu, je unikátním prvkem instalace dvojice třistalitrových balastních nádrží, které jsou ovládány přímo od kormidel. Elektrická čerpadla dokážou za dvě minuty vyprázdnit nebo naplnit celou nádrž. Vodní balast zajišťuje optimální rozložení potřebné váhy vůči těžišti plachetnice, vyrovnává sílu větru a vlna současně pomáhá dosáhnout plného potenciálu i s menší posádkou, která nemusí při ostřejší plavbě a obratech klást takový důraz na vyvažování, ale může se soustředit na trima plavbu jako takovou.

Celý TEST najdete na straně 30 v aktuálním zimním dvojčísle YACHT 12/2022 - 1/2023, který zakoupíte v tištěné i digitální podobě ZDE.


Aktuální číslo

Předplatné


PřihlášeníRegistrace

Zapomněli jste heslo?

Prosím, zadejte Vaše uživatelské jméno nebo e-mailovou adresu. Budou vám okamžitě zaslány pokyny pro resetování hesla.

Návrat na přihlašovací formulář

© YACHT s.r.o. | Všechna práva vyhrazena
Created by EI