Ve 20 uzlech v pohodě ve dvou |Jeanneau Sun Odyssey 469
Posledním modelem v řadě v novém designu, kterou zahájila plachetnice Sun Odyssey 409 (Loď roku 2011), je letošní novinka Sun Odyssey 469.
Testovali jsme ji na konci března v Cannes. Počasí nebylo zrovna příjemné, byla zima a pršelo, ale vál 20uzlový vítr, v němž novinka značky Jeanneau ukázala, co umí.
Na palubě
Na loď vstupujeme přes vyklápěcí záď, která je přichycena na dyneemových lankách. Funguje zároveň jako koupací plošina, má v sobě skládací nerezový žebřík. Nad kokpitem se tyčí masivní rozkládací bimini, je pevné a dobře drží. Na něj vepředu navazuje sprayhood (kočárek), takže kokpit je úplně celý zakrytý. Dá se tak i plachtit, jen není dobře vidět v nepříznivém počasí do plachet, ale to většinou při turistických plavbách zas tak nevadí. Kormidelní kola jsou vyrobena z černého plastu, který vypadá jako karbon. Stojany jsou hojně osazeny přístroji, na každém z nich vidíme displeje Raymarine Hybrid Touch a klasické kompasy, uprostřed je přístroj, který ukazuje údaje o hloubce, rychlosti a kurzu. Na pravoboku je navíc autopilot, ovládání bowthrusteru a motoru.
Na zadní vinšny, které jsou stejně jako ty na střeše nástavby značky Harken, jsou svedené otěže od všech plachet dozadu ke kormidlu, aby je mohl ovládat sám kormidelník. Všechna lana jsou uklizená pod palubou, takže nástavba je vepředu úplně čistá, nevede tam jediné lano. Jejich konce se uklízejí do zavěšených pytlíků. Na nástavbě je spousta stoperů, některé z nich jsou prázdné, protože loď se dá vybavit i spinakrem. Testovaná loď má k dispozici genakr, Code 0 a 104% kosatku. Co se týká vybavení lodě i takeláže, Jeanneau nabízí obrovskou variabilitu podle přání majitele, kromě spinakru lze přiobjednat 140% genu a rolovací hlavní plachtu do stěžně. Na duralový stěžeň se dvěma páry sálingů se zde pomocí elektrické vinšny vytahuje celospírová hlavní plachta s lazyjackem, otěžový jezdec s kolejnicí je umístěn před kočárkem. Na přídi vidíme dva rolfoky, jeden na Code 0, druhý na genu.
Dlouhé kokpitové lavice umožňují i pohodlné ležení a jsou stejně jako podlaha a koupací plošiny pokryté teakem. V zadní části najdeme dvě poměrně velké bakisty, uprostřed kokpitu potom rozkládací stůl v kombinaci laminátu a teaku uvnitř s úložným prostorem na lahve, s držáky nápojů a madly na držení. Eventuálně je zde prostor na umístění jednoho centrálního velkého displeje. Zábradlí je přerušeno na přídi, na zádi i na bocích, aby se z lodě pohodlně vystupovalo na všechny strany. Paluba je poměrně rovná, nástavba není moc vysoká, vypadá docela elegantně. Ovládání kotvy typu delta zajišťuje elektrický vrátek, za ním je úložný prostor na plachty, z něhož lze případně vytahovat spinakr nebo genakr.
V interiéru
Po vstupu do podpalubí se ocitáme v rozlehlém salonu, který má na levoboku klasické sezení do tvaru „U“ s rozkládacím stolem. Ten na testované lodi nejde složit, aby vzniklo dvoulůžko, takže se v salonu případně vyspí jen jeden člověk. Ale na přání lze skládací stůl objednat. Naproti na pravoboku se nachází nejprve poměrně velká kuchyň do tvaru „L“ s lednicí přístupnou shora i zboku, s tříplotýnkovým výkyvným sporákem, mikrovlnnou troubou, deskou zakrytým dřezem a ještě jednou lednicí přístupnou shora. Následuje mapový stůl se dvěma křesly, otevírá se po směru jízdy, na křeslech se dá sedět jak čelem do salonu, tak čelem po nebo proti jízdě. Nad předním křeslem je na zdi připevněná televize, o zvuk se stará systém Bose. U navigačního stolku nechybí rozvodový elektrický panel se všemi ovladači, informace z navigačních přístrojů umístěných na palubě se zobrazují na televizi Sony Bravia.
V přední poměrně velké kajutě je pódiové dvoulůžko, boky „véčka“ vyplňují police a úložné prostory, dále je tu malý stolek s odklápěcím úložným prostorem a taburetovou židličkou. Z této kajuty je přímý vstup do velké koupelny s umyvadlem, elektrickým záchodem a samostatným sprchovým koutem, který se dá oddělit plastovými dveřmi. Druhá koupelna se nachází vzadu na levoboku před vstupem do zadní kajuty, je opět poměrně rozměrná, má také samostatný sprchový kout, jenž lze oddělit plastovými dveřmi. Je zde zase umyvadlo a elektrický záchod, hodně úložných prostor i věšák ve sprše na mokré oblečení. Zadní kajuty jsou identické, symetrické, jsou v nich dvoulůžka a disponují stojnou výškou i dostatkem úložných prostor. Jeanneau nabízí další varianty uspořádání interiéru s podélnou kuchyní po celé délce salonu nebo se dvěma předními kajutami.
O odvětrání a přísun denního světla se starají boční okna, v kuchyni je jedno malé otevírací, v zadních kajutách další tři, dále dvě velké a dvě malé lukny v salonu a v přední kajutě jsou opět dvě velké lukny a jedna malá. Samozřejmostí jsou otevírací lukny v koupelnách. Osvětlení zajišťují bodové LEDky i zespodu podsvícený nábytek, což interiéru dodává luxusnější vzhled. Na nábytek bylo u testované lodě použito ořechové dřevo, podlážky jsou plastové napodobující vzhled teaku.
Na vodě
Z mariny vyplouváme pouze ve dvou, je zataženo, drobně prší, teplota kolem 10 °C. Na plavbu v takových podmínkách se nijak zvlášť netěším. Hned po opuštění přístavu zkoušíme plavbu na motor Yanmar o výkonu 54 koní. Cestovní rychlost při 2 500 ot./min vyšplhá na 7,5 uzlu, maximální rychlost při 3 500 ot./min dokonce na 8,9 uzlu. Otáčím loď proti větru, kolega vytahuje stisknutím tlačítka u vinšny na nástavbě hlavní plachtu. Nakonec stačí dvě otáčky klikou a je nahoře. Protože fouká 20 uzlů a jsou zhruba metrové vlny, Code 0 není vhodnou plachtou, i když je vyrobena z pevnějšího materiálu než tyto plachty obvykle na závodních lodích bývají, a tak rozrolováváme 104% kosatku. Plachty jsou od francouzského výrobce Technique Voile a všechny jsou mylarové s kevlarovými vlákny. Na kosatce vidím speciální pěnový pás, který zajistí, že se kosatka správně zaroluje a neničí se, když se pluje se zrefovanou na první ref. Jsou na ní nalepené refovací body, k nimž se přesně kosatka zaroluje, aby byl pás funkční.
Při plavbě proti větru má Sun Odyssey 469 rychlost 7 uzlů. Protože jsme před plavbou složili bimini i sprayhood, vidím od kormidla perfektně do plachet. Zkoušeli jsme plout i se zakrytým kokpitem, ale v tom případě nemáte šanci na špiony dohlédnout. Pohodlně se mi sedí u kormidla, a to jak v závětří, tak v návětří. K dispozici jsou nášlapná prkénka pro plavbu v náklonu, takže lze za kolem bez problémů i v náklonu stát. Kormidlo držím dvěma prsty, loď prakticky pluje sama. Ve dvou si netroufáme tahat genakr, přesto loď na boční vítr pluje rychlostí 8,5 uzlu, na zadní vítr 8 uzlů. To je pro turistickou plavbu, pro niž je tato plachetnice určena, s redukovaným oplachtěním víc než dost. O rychlosti více napoví přiložený polární diagram. Přes nepříjemné povětrnostní podmínky jsme si nakonec plavbu užili a výsledek nás mile překvapil.
Jeanneau Sun Odyssey 469 je primárně určená pro turistické plavby, ať už jako majitelská nebo charterová plachetnice. Velice snadno se ovládá, ve dvou jsme neměli při manipulaci s plachtami žádný problém, aniž bychom zapínali autopilot, takže ji zvládnou i méně zkušení kapitáni. Při plavbě dosahuje velmi dobrých výkonů a díky variabilitě oplachtění uspokojí i náročnější jachtaře. Zatímco v základní výbavě loď stojí 197 800 EUR bez DPH, testovaná vyšla o 80 000 EUR dráž. Nadstandardní výbava zahrnovala závodní paket včetně sklopné vrtule, navigační paket se všemi přístroji Raymarine, mylarové plachty, výbavu pro genakr, elektrickou vinšnu, elektrické ovládání koupací plošiny, hydraulický zadní vant, bowthruster, bimini, sprayhood, boční přístup do lednice, mikrovlnnou troubu a zvukový systém Bose.
Jeanneau Sun Odyssey 469 | |
Design | Philippe Briand a Jeanneau Design |
Celková délka | 14,05 m |
Délka trupu | 13,65 m |
Délka na vodorysce | 12,54 m |
Šířka | 4,49 m |
Ponor | 2,24 m |
Výtlak | 10 809 kg |
Počet lůžek | 6/8+2 |
Plocha plachet | 102,5 m² |
Motor | Yanmar 54 HP |
Objem nádrží na vodu | 615 l |
Objem nádrže na palivo | 240 l |
Cena v základní výbavě | 197 800 EUR bez DPH |
Cena testované lodě | 276 575 EUR bez DPH |