Yacht > Články > Lodě > Plachetnice >

Nejmenší z řady |Sun Odyssey 41 DS

05.08.2013 | Autor: Eva Skořepová | Foto: Eva Skořepová
Plachetnice, Testy
Testy

Řadu DS značky Jeanneau není třeba nijak zvlášť představovat. Tyto cestovní plachetnice s takzvaným deck salonem jsou na trhu již několik let a tvoří nejluxusnější skupinu této francouzské značky. Letos přišla s novinkou, nejmenší lodí řady nesoucí označení Sun Odyssey 41 DS.

 

V marině v Cannes prší a zdá se, že ani na moři moc nefouká. Přesto vyplouváme k testu. Motor běží na 2 000 otáček za minutu a my opouštíme přístav rychlostí 4 uzly. Na hladkém moři přidáváme na 2 700 otáček za minutu, cestovní rychlost je v tom případě 6,8 uzlu. Na maximum 3 200 otáček za minutu dosáhne až při 7,7 uzlu.

Prostorný kokpit je vybaven dlouhými polstrovanými lavicemi, které umožňují komfortní ležení. Sedám si na promočenou lavici v nepromokavém oblečení (dala bych přednost klasickému teaku), ale nemám pocit, že bych seděla ve vodě. Hrubší béžové polstrování je překvapivě docela příjemné. U velkého rozkládacího stolu se dá dobře stolovat, ve složeném stavu je úzký a umožňuje průchod kokpitem. Kapitán má k dispozici dvě kormidelní kola a za nimi pohodlné lavice na sezení. Navigační přístroje jsou správně rozmístěné, od kormidla je na ně dobře vidět. Velký displej Raymarine HybridTouch je namontován uprostřed na otočném panelu u stolu, na levém kormidelním stojanu jsou ukazatele větru a rychlosti, vpravo pak ovládání motoru a joystick Docking systému. Klasickými kompasy disponují oba stojany. Přístup na úzkou koupací plošinu je stupňovitý a široký, nechybí žebřík pro vstup do vody a plošina je stejně jako paluba a podlaha v kokpitu pokrytá teakem. Zábradlí vypadá na první pohled standardně, dá se však otevřít nejen na zádi, ale i na obou bocích, a na přídi je přerušeno, takže je maximálně usnadněno vystupování a nastupování na palubu. O tom, že výrobce skutečně dbal na co největší pohodlí posádky, svědčí i schod pro snadné překročení zadní nástavby při vstupu do kokpitu.

Povedený a výkonný trup od Philippa Brianda je převzatý ze Sun Odyssey 409, jen je použita vysoká, ale elegantní a hladká nástavba. Všechna lana jsou schovaná pod střechou a vedou na jeden pár vinšen umístěných těsně před kormidelními stojany tak, že kosatku, genakr i hlavní plachtu má kormidelník na dosah. Druhý pár vinšen je umístěn na střeše nástavby a je určen k ovládání výtahů plachet. Konce všech ovládacích lan se uklízejí do speciálních boxů. Půlený backstay se ovládá hydraulicky, aniž by bylo nutné nasazovat kliku. Výrobce také dbal na bezpečnost, k uchycení harnesů slouží nerezové oko v kokpitu, záchranný ostrůvek je umístěn v bakistě, která se spolu s dalšími nachází pod kokpitovými lavicemi a je dostatečně prostorná, aby se sem vešlo potřebné vybavení.
Konečně se trochu rozfoukává, takže vytahujeme celospírovou hlavní plachtu umístěnou klasicky v lazy jacku. Stěžeň má dva páry sálingů, klasický tyčový kiking a je opatřen stupínky, aby se dalo snadno vylézt nahoru. Kosatka je na rolfoku, ale před ní je uchycen ještě jeden malý rolfok a na něm lehká plachta Code Zero, kterou rozbalujeme. Loď se při větru o síle 6 uzlů rozjíždí kurzem 60° ke zdánlivému větru rychlostí až neuvěřitelných 5 uzlů. To je na turistickou loď velmi slušné! Navíc, když vítr zesílí na 10 uzlů, rychlost stoupne na sedm. Jakmile odpadneme na 70°, pluje při 10uzlovém větru 5,5 uzlu, při 8 uzlech pět a při 6 uzlech čtyři. Code Zero je plachta, která se používá na závodních plachetnicích na ostřejší boční kurzy ve slabém větru, kdy už se neuveze genakr. Použití této plachty na turistické lodi se ukázalo jako velice výhodné. Code Zero je vyroben z mylaru s kevlarovými vlákny, na tyto kurzy se s ním dá plout do síly větru 12 uzlů, při pětiuzlovém větru až třeba 45° k větru, když pak zesiluje, je potřeba odpadnout na 100° až 140°. Zkušenější kormidelník zvládne i 20uzlový vítr. Halza s Codem Zero je problematická, při turistické plavbě je lepší plachtu nejdříve zarolovat, odhalzovat a pak ji znovu rozrolovat. V tom případě zvládne její ovládání i méně zkušená posádka.

Zkoušíme i plavbu se 106% kosatkou, při plavbě ostře proti (40°) větru o síle 5 uzlů máme rychlost 4 uzly. Když fouká 8 uzlů, jede to 4,5 uzlu. I to jsou slušné výkony. Kosatka je u předního lemu opatřena speciálním pěnovým pruhem, který zajistí, že se plachta správně zaroluje a neničí se, když se jede na zrefovanou v silném větru. Proto jsou na plachtě vyznačené body, k nimž se má při refování zarolovat. Sun Odyssey 41 DS se velmi příjemně kormidluje, dobře drží kurz, v malém náklonu je perfektně vyvážená. Mluvím však pouze o hladké vodě, na vlnách jsme neměli možnost ji vyzkoušet. Mrzelo mě, že jsme se nesvezli i v silnějším větru, určitě by to bylo také zajímavé.
 
Všechny tři plachty jsou od francouzského výrobce Technique Voile a všechny jsou triradiální mylarové s křížovými kevlarovými vlákny, jen Code Zero je z jemnějšího materiálu. Byly vyvinuty speciálně pro balíček Jeanneau Performance, který se dá k většině plachetnic této značky objednat. Ve výbavě je pak navíc k dispozici jak genakr, tak klasický spinakr.

Na závěr testu sestupuji širokou odsunovací hlavní luknou po pozvolných schodech do podpalubí, kde se rozkládá klasicky řešený salon v designu Francka Darneta a Oliviera Flahaulta. Kombinace materiálů jako ořechové dřevo, nerez, bílý laminát, kožené polstrování v barvě terakota, vinylové stropní panely dodává luxusní vzhled. Koncept deck salonu – což není klasický palubní salon s vnitřní kormidelnou – jednak přináší srovnatelný prostor jako na 45stopých lodích a jednak zajišťuje díky velkým oknům po celém obvodu (na lodi je deset otevíratelných oken a luken) dostatek světla a čerstvého vzduchu. V neposlední řadě je ze salonu krásně vidět na okolní moře.


Pět schodů do salonu se sklopenými stranami ukrývá přístup k motoru a je opatřeno masivními madly, za něž se dobře drží. Na pravoboku je klasická kuchyň do tvaru „L“ s výkyvným dvouhořákovým sporákem, mikrovlnnou troubou značky Sharp, velkou lednicí přístupnou shora a zakrytým dřezem, který se odkryje jen posunutím desky, takže ta pak nikde nepřekáží. Místo horního šuplíku je zboku v kuchyni ovladač ke stolu, pod ním je prostor na odpadkový koš. Naproti je velký navigační stůl potažený kůží, pod ním vinotéka Isotherm, nad ním obrazovka Philips, za ní panel se všemi ovladači, rádio a lampička. Ve stolku je prostor na mapy, ale kvůli obrazovce lze otevřít jen jedna polovina. Sedět se dá buď zády ke směru plavby, nebo bokem tak, že se vysune složená stolička.

Víceméně klasická jídelna přiléhá na pravobok sedačkou do tvaru „U“, která se dá rozložit na široké dvoulůžko. Elektrický stůl s již zmiňovaným ovladačem v kuchyni je opravdu šikovný. Stiskem tlačítka jej nastavíte do požadované polohy. Na levoboku si můžete odpočinout na širokém sofa.

O schod níž je položená přední kajuta s tradičním dvoulůžkem do tvaru „V“, velkou skříní a samostatnou koupelnou. Za navigačním stolkem je vstup do velké denní koupelny se sprchovým koutem, do které se dá vstoupit také přímo z obrovské zadní majitelské kajuty zabírající celou šířku lodě. Její výhodou je otevírací okno na zádi, sedačka po každé straně dvoulůžka o královských rozměrech 1,97 x 1,9 m a množství úložných prostor.

Závěrem musím konstatovat, že Sun Odys­sey 41 DS mě velmi příjemně překvapila. Tato „malá velká“ loď totiž nabízí prakticky stejný komfort v kokpitu i interiéru jako její větší sestry a navíc přidává vynikající plavební vlastnosti i snadnou ovladatelnost.

Technické údaje
Sun Odyssey 41 DS
Celková délka12,34 m
Délka trupu11,99 m
Délka na vodorysce11 m
Šířka3,99 m
Výtlak7 860 kg
Ponor2,1 m
Počet lůžek4+2
CE CategoryA7/B8/C10
MotorYanmar 40 HP/29 kW
Objem nádrže na palivo200 l
Objem nádrže na vodu330 l
Standardní plocha plachet66 m²
Cena v základní výbavěod 154 900 EUR bez DPH
Cena testované lodě229 522 EUR bez DPH

www.fasyachting.cz

www.imidjex.sk

Pojištění lodí
Pojištění odpovědnosti z provozu loděod 1 750 Kč/rok
Havarijní pojištěníod 30 784 Kč/rok

www.lodnipojisteni.cz


Aktuální číslo

Předplatné


PřihlášeníRegistrace

Přihlášení uživatele

Pro přihlášení na web zadejte svoje uživatelské jméno a heslo. Přihlášení platí i pro weby časopisů Yacht a WINE & Degustation.

Zapomněli jste heslo?

© YACHT s.r.o. | Všechna práva vyhrazena