Yacht > Články > Lodě > Plachetnice >

J / B O A T S J / 9 |Daycruiser s elektromotorem

02.01.2022 |
Plachetnice

Novinka jménem J/9, kterou nedávno představila u loděnice z USA J/Boats a která je určena pro každodenní plachtění, dostala jako volitelnou možnost elektrický pohon. Jedná se o řešení od společnosti Torqeedo, jež se instaluje na tuto 28 stop dlouhou plachetnici přímo v továrně.

Podle prezidenta společnosti J/Boats Jeffa Johnstonea poptávka po elektrických pohonech narůstá. První zkušenosti získali na plachetnici J/70. Tentokrát to je však poprvé, kdy výrobce elektromotory nabízí jako volitelné, nicméně už standardně zabudované a zároveň jako jediný pohon lodi, tedy samozřejmě pokud nepočítáme vítr v plachtách.

Součástí "balíčku" elektrického pohonu pro J/Boats J/9 je motor Torqeedo Cruise 4.0 v kombinaci s dvoulistou sklopnou vrtulí. To vše pohání lithium-iontová baterie Power 48-5000, kterou lze s využitím dodávané 650W nabíječky dobíjet ze zásuvky v marině. Škoda jen, že systém neobsahuje hydroelektrické či solární řešení nabíjení, ale to se přece jen stává standardem spíše u větších jachet. A kutilové z řad majitelů si s nějakým udržitelnějším způsobem získávání energie jistě poradí.

K řešení elektrického pohonu Torqeedo patří i jeho ovládání a snadno čitelný displej v kajutě, na kterém zjistíte údaje o aktuálním stavu baterie i o předpokládaném dojezdu při dané rychlosti. Stejná data však můžete snadno zís-kat i na dálku, a to díky praktické aplikaci pro smartphony, kterou k systému připojíte bezdrátově.

Mary Jo Reinhartová, která v Torqeedu působí jako ředitelka maloobchodního prodeje, tvrdí, že u daycruiseru, jakým J/9 jistě je, dává použití elektrického pohonu smysl. Zajímavé přitom je, že oproti integrovanému dieselovému motoru pro J/9 je řešení Torqeeda dokonce ještě mírně levnější a zá-roveň přibližně o 30 procent lehčí. Jeho in-stalace a údržba je navíc podle Reinhartové jednodušší.

Nadšený je i Johnstone, podle kterého výrobce samozřejmě elektrický pohon aktivně testoval, přičemž celý test trval necelé dva měsíce, a to bez jediné poruchy. Tvrdí, že elektromotor je spolehlivý, tichý a jednodu-chý na údržbu. Dojezd je oficiálně stanoven na 20 mil při rychlosti pěti uzlů, respektive 12 mil při šesti uzlech, nicméně i v mírném větru lze při správném nastavení plachet k tomuto dojezdu pár dalších mil přidat...

Celé představení plachetnice J/Boats J/9 si můžete přečíst v aktuálním zimním vydání časopisu Yacht. 

Text: Pavel Kreuziger
Foto: J/Boats

www.jboats.com


Aktuální číslo

Předplatné


PřihlášeníRegistrace

Přihlášení uživatele

Pro přihlášení na web zadejte svoje uživatelské jméno a heslo. Přihlášení platí i pro weby časopisů Yacht a WINE & Degustation.

Zapomněli jste heslo?

© YACHT s.r.o. | Všechna práva vyhrazena
Created by EI