Hylas H60 |Novinka z Tchajwanu
Rovná příď, široké zrcadlo, centrální kokpit a lanoví vedené podpalubím. To jsou hlavní znaky nové osmnáctimetrové jachty Hylas H60. Loď je promyšlený kompromis mezi výkonností a pohodlím.
Nejnovější přírůstek v nabídce tchajwanské loděnice Hylas navrhl argentinský námořní architekt Germán Frers. V jeho konstrukční kanceláři vznikla například slavná loď Flyer II. Posádka holandského jachtaře Connyho van Rietschotena s ní v roce 1982 vyhrála prestižní závod kolem světa Whitbread Round the World, dnešní The Ocean Race. Bohužel už zesnulý Conny van Rietschoten byl mimochodem jediný kapitán, který v historii náročné regaty dokázal zvítězit dvakrát.
Na osmnáctimetrové jachtě s centrálním kokpitem Hylas H60 jsou závodní kořeny znát. Za jejích skoro 170 čtverečních metrů plachet by se nemusela stydět ani o dva nebo tři metry delší loď.Oplachtění lodě Hylas H60 se dá asi nejlépe popsat jako kutr.
Má dvě kosatky. Spodní lem přední z nich dosahuje až za stěžeň, takže se o ní dá mluvit jako o geně. Je však delší jen o pět procent. Zjevně je to kvůli pohodlí posádky. Čím je spodní lem kosatky delší, tím větší je pravděpodobnost, že se během obratu někde zasekne.
V silném větru je možné místo geny rozbalit kratší a menší bouřkovou kosatku. Krátký integrovaný čelen lodě se dá použít k vytažení asymetrického spinakru. Hylas H60 má refování do stěžně. Znamená to hlavní plachtu bez spír. Klasické refování výrobce nenabízí, alespoň zatím ne. Zjevně měl v úmyslu co nejvíc usnadnit ovládání lodě. Jachta je sice velká, většinu času ji ale zvládnou dva lidé.
Více informací o tchajwanské novince se můžete dočíst v aktuálním vydání magazínu Yacht.
Text: Radek John
Foto: Hylas