Yacht > Články > Lodě > Plachetnice >

HANSE 460 |Evropská jachta roku 2022

20.04.2022 |
Plachetnice, YACHT

Loděnice Hanse Yachts AG vznikla vstupem investora Aurelius AG z Mnichova do zprivatizovaného národního podniku VEB Yachtbau v Greifswaldu a v současnosti je druhým největším výrobcem jachet na světě. Firma se vyvíjela v konkurenčním boji s tradiční německou loděnicí Bavaria Yachts a cena Evropská jachta roku 2022 pro nový cruiser Hanse 460 je dalším důkazem převahy nad jejími rivaly.

Podle prohlášení loděnice je Hanse 460vzrušující novou konstrukcí, kterou vyvinul firemní konstrukční tým ve spolupráci s designérským studiem Berret-Racoupeau. Výsledkem je jachta, která slibuje čistý adrenalin pro skippery a stylově individuální domov pro rodinu na moři.

Pojďme si tuto loď blíže prohlédnout a přesvědčit se, jak výše uvedenému popisu odpovídá a za co byla oceněna jako Evropská jachta roku.

Nový cruiser Hanse 460 má podle vyjádření výrobce odpovídat nejnovějším trendům designu, ale přitom si uchovat tvář značky. To první je nepochybně pravda, Hanse 460 se vyznačuje nejmodernějšími liniemi, jež podtrhuje negativně skloněný klounovec s integrovaným čelenem, klínový půdorys s největší šíří trupu v zrcadle, žebrorys o kruhovém průřezu a outorová hrana v zadní části trupu, byť v tomto případě zaoblená. Ovšem jen těžko se zde hledá něco, co by bylo rozpoznávacím stylistickým prvkem značky, jako třeba typické linie a barevné řešení cruiserů firmy Hallberg-Rassy nebo nezaměnitelné, byť průběžně modernizované tvary plachetnic anglické loděnice Oyster. Hanse 460 je nepochybně výkonný cruiser, jehož výkonnost umocňuje hydrodynamicky účinný patkový kýla eliptický kormidelní list. Užitnou hodnotu zvyšují dlouhá obdélníková okna v bocích, jež umožňují dostat do interiéru denní světlo. Nicméně firemní video prozrazuje, že jakmile se trošku zkrátí vlny, loď do nich při křižování tluče přídí, což je u všech lodí se svislým klounovcem a plochým dnem cena za rychlost a stoupavost.

Co se týče oplachtění, nelze přehlédnout dvojitý přední stěh s rolfoky, takže loď trvale nese dvě stěhovky, které se dají podle povětrnostních podmínek snadno střídat. A teprve k těmto dvojčatům je možno na plných kurzech přidat genakr či lehkou plachtu code 0.Jelikož přední stěhy jsou velmi blízko u sebe, nedá se s určitostí říci, zda je Hanse 460oplachtěna jako šalupa či jako kutr, ale každopádně je toto řešení přínosem pro požitek z plavby a opravňuje tvrzení loděnice, že cruiser slibuje skipperovi čistý adrenalin.

Pokud začneme prohlídku paluby od přídě, padnou nám zde do oka dvě lukny, sloužící i jako světlíky. A sluší se předeslat, že s luknami se nešetří, neboť Hanse 460 jich má třináct, včetně hlavní lukny, ve snaze zajistit co nejlepší osvětlení a větrání interiéru. Na samé přídi upoutá pozornost integrální čelen, sloužící jako kotevní krakorec a jako závěs pro vnější přední stěh a pro napnutí doplňkové plachty. Oba přední stěhy mají bubny rolfoků nad palubou, nad níž vyčnívá i buben kotevního vrátku, avšak vyosený poněkud vlevo.

Nízká plochá nástavba vystupuje z paluby relativně blízko přídě a těsně před stěžněm je opatřena kolejnicí pro otěžový vozík samopřehazovací kosatky. Duralový stěžeň stojí na palubě a jeho patka je oboustranně vybavena rozváděcími kladkami, jimiž procházejí výtahy a další ovládací lana šikmo k hranám nástavby. Ty jsou řešeny jako tunely, jimiž jsou lana svedena až na límec kokpitu, kde jsou po obou bocích na úrovni kormidelních stanovišť osazeny stopery, a za nimi dvojice černých vinšen. Výsledkem je čistá paluba bez překážejících lan a možnost, aby s lodí manévroval pouze kormidelník.

Tuto plachetnici představujeme na stranách 32 - 39 v aktuálním vydání časopisu Yacht 4/2022, který si můžete zakoupit ZDE.

 

 

 

 


Aktuální číslo

Předplatné


PřihlášeníRegistrace

Přihlášení uživatele

Pro přihlášení na web zadejte svoje uživatelské jméno a heslo. Přihlášení platí i pro weby časopisů Yacht a WINE & Degustation.

Zapomněli jste heslo?

© YACHT s.r.o. | Všechna práva vyhrazena
Created by EI