Yacht > Články > Lodě > Plachetnice >

BORÉAL 47.2 |Loď do Arktidy i do tropů

25.07.2021 |
Plachetnice

Plachetnice Boréal 47.2 má tři specifika. Její trup je z hliníku místo laminátu. Pevný kýl nahradil vysouvací. Na palubě má přístřešek, který chrání posádku před špatným počasím.

Kombinace hliníkového trupu a vysunovací ploutve je oblíbená zejména u kapitánů, kteří se chystají do nehostinných končin. Hliníkový trup je lehký, levný a takřka bezúdržbový. Nejdůležitější výhoda vysouvacího kýlu je, že loď může bez úhony nasednout během odlivu na pláž. Musí mít samozřejmě ploché dno, což ovšem hliníkové jachty této konstrukce obvykle mají. Hodí se to při cestách do málo zmapovaných končin.

Všechny tyto přednosti má i nejnovější příspěvek ve stáji francouzské loděnice Boréal, jachta s typovým označením 47.2. Její návrh vychází ze zkušeností zakladatele firmy Jean-Françoise Delvoye, jenž obeplul se svou rodinou zeměkouli. Podnikl také několik expedic do Jižní Georgie a Arktidy. Pokud sháníte plavidlo na nějakou podobnou výpravu, Boréal 47.2 bude nejspíš jedna z možností. Ostatně myslí si to i porota, která uděluje ceny nejlepším lodím představeným v daném kalendářním roce. Sedmačtyřicítka získala titul Evropská loď roku právě v kategorii plachetnic určených pro oceánský jachting.

Slušné výkony
Loď je v základní konfiguraci klasická šalupa. Většina zákazníků si ji pravděpodobně objedná i s druhou menší stěhovkou, což z ní udělá kutr. Ve velmi silném větru je možné natáhnout i odnímatelný třetí stěh s ještě menší bouřkovou kosatkou. Pro plavbu po větru se dá objednat i hodně velký asymetrický spinakr. Refování do stěžně nečekejte. Pro návrháře jachty byly důležitější než pohodlí odolnost a soběstačnost. Boréal 47.2 není závodní loď. Není to ale ani bachratá bárka, která se nerozjede, dokud se nezačnou dělat na vodě hřebínky.

Podle webu yachtingworld.com neklesala v osmi až devítiuzlovém větru její rychlost pod šest uzlů. Nejvyšší dosažená rychlost byla 8,7 uzlu. Bylo to na zadoboční vítr (úhel skutečného větru 145°). Na stoupačku už byl výkon o něco horší. Yachtingworld uvádí 6,5 uzlu v pátnáctiuzlové bríze při úhlu zdánlivého větru 55°.

Konstrukce jachty má spoustu drobných vychytávek. Například kotevní řetěz není uskladněn ve studánce na přídi. Řetěz vede od kotevní rolny až na úroveň stěžně ve speciálním tunelu. Hlavní účel tohoto opatření je vylepšit postavení těžiště lodě. Sto metrů řetězu, jimiž Boréal 47.2 disponuje, totiž váží zhruba 0,3 tuny..

Celý článek o plachetnici Boréal najdete v letním dvojčísle časopisu Yacht. 

Text: Radek John
Foto: Boréal Yachts


Aktuální číslo

Předplatné


PřihlášeníRegistrace

Zapomněli jste heslo?

Prosím, zadejte Vaše uživatelské jméno nebo e-mailovou adresu. Budou vám okamžitě zaslány pokyny pro resetování hesla.

Návrat na přihlašovací formulář

© YACHT s.r.o. | Všechna práva vyhrazena
Created by EI