Yacht > Články > Lodě > Plachetnice >

|HALLBERG - RASSY 50

29.01.2021 |
Plachetnice

V nové jachtě Hallberg-Rassy 50 si můžete bez obav troufnout na opravdu dlouhou plavbu. Většina ovládacích prvků na lodi je elektrických. Navzdory její velikosti ji proto zvládne ovládat jeden člověk.

Nejnovější přírůstek v nabídce švédské loděnice Hallberg-Rassy, model 50, se vyznačuje spíše střídmými liniemi. Přes šestnáct metrů dlouhá jachta má téměř rovnou příď s výrazným integrovaným čelenem. Místo v současnosti o mnoho oblíbenějšího otevřeného kokpitu na zádi má uzavřený centrální kokpit. Toto konstrukční řešení ostatně dnes najdeme u naprosté většiny jachet v aktuálním portfoliu firmy Hallberg--Rassy. Kvůli koronavirové pandemii novou loď zatím nevidělo mnoho jachtařských novinářů. Současný majitel loděnice Magnus Rassy tak zvolil moderní způsob prezentace formou rozhovoru přes Youtube. Ten, kdo se ptal, byl švédský prodejce jachet BoatAgent.com. Loď je klasická šalupa s oplachtěním od Elvstrømu. Kosatka je typu genoa. Čelen se dá využít k vytažení genakru. Stěžeň se třemi páry sálingů působí na první pohled velmi silně. Hned vám proto dojde, že hlavní plachta se bude refovat do něj. Klasické refování loděnice nenabízí. Použití vnitřního refování obvykle znamená, že konstruktéři obětovali část výkonu lodě pohodlí posádky. V případě jachty Hallberg-Rassy 50 bude však tato oběť nejspíš jen nepatrná. Hlavní plachta má navzdory použitému refovacímu systému v horní třetině jasně rozpoznatelný roach."Má dlouhou životnost a velmi dobrý výkon, o jakém jsme si nemysleli, že bude u refování do stěžně někdy možný," prohlásil o hlavní plachtě Rassy. Kromě samotných plachet stojí za pozornost i kulatiny, na něž se plachty vytahují. Všechno na elektřinu Stěžeň, ráhno a dokonce i sálingy jsou z uhlíkových vláken. Dodavatelem takeláže je firma Seldén, známá výrobou stěžňů pro rekreační i závodní lodě. Hlavní výhoda karbonových kulatin je jejich menší hmotnost. Loď s uhlíkovým stěžněm pluje rychleji, protože je celkově lehčí. Stěžeň je proti tradičnímu hliníku tužší, což umožňuje dál ušetřit na hmotnosti takeláže. Loď má také níže posazené těžiště a méně se naklání. Náklon většinou plavbu zpomaluje. Plavba je také pohodlnější, neboť se jachta méně houpe. Na druhou stranu se ale musíte smířit s vyšší cenou...

Celá článek si můžete přečíst v aktuálním únorovém vydání časopisu Yacht.

Text: Radek John
Foto: Hallberg-Rassy, Ludovic Fruchaud


Aktuální číslo

Předplatné


PřihlášeníRegistrace

Zapomněli jste heslo?

Prosím, zadejte Vaše uživatelské jméno nebo e-mailovou adresu. Budou vám okamžitě zaslány pokyny pro resetování hesla.

Návrat na přihlašovací formulář

© YACHT s.r.o. | Všechna práva vyhrazena
Created by EI