Zpátky ke kořenům |Sea Doo Spark
Pro představení zásadní novinky pro rok 2014 zvolila firma Bombardier turecký Belek. A je nutno přiznat, že vybrala dobře. Během prvního říjnového týdne se zde vystřídalo téměř 600 novinářů a prodejců vodních skútrů.
Model Spark navazuje na ty nejlepší tradice značky Sea Doo a Bombardier si od něj slibuje výrazné rozšíření trhu. Během posledních deseti let se totiž vodní skútry výrazně zvětšily, vzrostla jejich hmotnost, s tím i výkony jednotlivých modelů a samozřejmě také spotřeba a cena. Sea Doo Spark by měl být cestou, jak se vrátit zpátky ke kořenům, jak přiblížit vodní skútry daleko širšímu spektru zákazníků. Je totiž levnější, jednodušší, lehčí, obratnější a nenáročný na údržbu i servis. Motor je navíc velmi tichý s nízkou spotřebou. Ale k tomu se ještě dostaneme.
Technika
Do modelu Spark jsou vloženy všechny dlouholeté zkušenosti, znalosti a dovednosti vývojového oddělení firmy Bombardier. Trup je vyroben z materiálu Polytec speciálně vyvinutého pro Spark. K opravě odolného, houževnatého a pevného trupu je tak potřeba pouze horkovzdušná pistole a materiál. Technologie je totiž podobná jako při opravě skluznice na lyžích.
Tvar horní části zaujme především „děravou“ přídí a sportovně tvarovaným, relativně úzkým sedlem. Další revoluční novinkou je možnost jednoduché demontáže horní poloviny trupu a snadný přístup k motoru a všem důležitým částem. A co se zde skrývá? Je to tříválcový čtyřtaktní motor Rotax o objemu 899 cm3 s velmi kultivovaným a tichým chodem ve dvou základních provedeních s výkonem 60 a 90 koní. Motor má uzavřený chladicí systém, což samo o sobě zvyšuje odolnost pohonné jednotky proti slané vodě. Model s výkonem 60 koní se vyrábí výhradně ve dvousedadlové verzi, model s výkonem 90 koní se dodává ve dousedadlové verzi a ve verzi s prodlouženým sedlem spolu
s nástavcem trupu pro zvětšení vztlaku pro dva dospělé a jedno dítě. Základní model 60 koní má hmotnost 185 kg, třísedadlový model pak 191 kg. Samostatnou kapitolou je úspornost motorů. Výrobcem uváděná spotřeba benzinu je totiž u slabšího modelu bezmála 8 litrů na hodinu a u silnějšího modelu necelých 12 litrů na hodinu.
U Sparku ale nejde jen o technické věci. Hodně velkou roli při rozhodování o nákupu hraje vzhled. A ten je zde dotažený do nejmenšího detailu. V základní nabídce je pět barevných kombinací a k tomu jedenáct individuálních polepů. Znamená to, že je pryč doba, kdy jsou na pláži všechny skútry stejné. Spark je navíc možné vybavit praktickým boxem nebo stříškou bimini, objednat lze stupačku na nastupování z vody, brzdu, zadní fendr nebo zpátečku.
Za řídítky
Sea Doo Spark padne velmi dobře do ruky. Nastupování zezadu je díky madlu na sedlu relativně snadné. Jednoduchý displej zobrazuje přehledně všechny potřebné informace, které je možné vybírat jediným tlačítkem – rychlost, otáčky motoru, motohodiny a varovnou signalizaci přehřátí. U silnějšího modelu lze navíc vybírat ze dvou jízdních režimů. Po známém dvojitém pípnutí startovacího tlačítka motor startuje a vyplouvám na moře. Spark se chová nenásilně, ochotně vyhoví potřebám jezdce. Reakce na plyn je okamžitá. Je to díky novému elektronickému systému iTC. Tvar trupu vychází ze sportovních modelů a při jízdě je velice přátelský. Na jezdce prakticky nestříká voda, v zatáčce je možné citlivě kontrolovat směr i skluz do strany. Během našeho testování byly poměrně velké vlny, které ukázaly, jak měkce skútr dopadne po výskoku zpět do vody.
Myslím, že návrat ke kořenům bude úspěšný. Sea Doo Spark se totiž líbil a jako vynikající se projevila i jeho technická výbava. Pro ostatní je zde také dobrá zpráva, Spark je velmi tichý, a tak nehrozí, že by obtěžoval hlukem, jako tomu bylo u dvoutaktních motorů v nedávné minulosti.
Sea Doo Spark | |
Délka | 2,79–3,05 m |
Šířka | 1,18 m |
Hmotnost | 185–191 kg |
Nosnost | 160–205 kg |
Počet osob | 2–3 |
Motor | Rotax 900 HO ACE, 60–90 HP |
Objem nádrže na palivo | 30 l |
Cena | 159 900 Kč včetně DPH |