Yacht > Články > Lodě > Motorové lodě >

Z historických zkušeností |Terra Nauta 40

13.05.2013 | Autor: Daniel Guryča | Foto: Daniel Guryča
Motorové lodě, Testy
Testy

Motorová jachta Terra Nauta dostala své jméno na počest starých námořníků, kteří se plavili nejen po Jadranu, ale také po všech mořích světa. V sedmnáctém století tak bylo nazýváno pobřeží dnešního Chorvatska a v překladu znamená „Země námořníků“. Klasický tvar této moderní motorové jachty vychází z historických zkušeností starých námořníků a nejčastěji používaného tvaru, který má vynikající plavební vlastnosti především na ostrých a krátkých vlnách. Lodě s tímto tvarem se nazývají „guc“ a vyznačují se především širokou a poměrně nízkou přídí. Právě tato základní linie byla zadáním pro nejznámější chorvatskou konstrukční kancelář Shipyard studio, která loď úspěšně projektovala.

 

Konstrukce
Terra Nauta 40 je luxusní laminátová motorová jachta s efektivně využitým vnitřním prostorem ukrytým v tradičním tvaru. Důraz byl kladen na vše, což zní jako nemožné zadání, nicméně v případě této lodě se to myslím zdařilo. Poskytne totiž výborné jízdní vlastnosti v opravdu tvrdých podmínkách na vodě. K tomu je ovšem třeba myslet na posádku, a tak nabízí pohodlné ubytování ve třech kajutách až šesti lidem. Pak je potřeba dost místa na palubě, proto je tu pohodlný kokpit a obrovská opalovací plocha na přední palubě. To všechno s důrazem na kvalitní materiály a nejmodernější technologie. Variabilní uspořádání podtrhuje kokpit s plátěnou střechou, díky které může být za teplého počasí vše otevřeno, v chladném počasí lze vytvořit další obytný a velmi dobře krytý prostor. Z filosofie této lodě vychází, že vše je součástí standardního vybavení. Nechybí teaková paluba i podlaha v kokpitu nebo rozměrná koupací plošina.

Interiér
Majitel loděnice Darko Valentic, který se nám během testu věnoval společně s jednatelem zastoupení pro Českou a Slovenskou republiku panem Moravcem, říká: „Interiér jsme schopni přizpůsobit jakémukoliv přání zákazníka. Nábytek lze vyrobit jak ve vysokém lesku, tak v módním matném designu, výběr dřeviny je možné sladit s potahovým materiálem.“ Základní a nejprodávanější konfigurace vnitřního uspořádání je právě verze, kterou jsme testovali, tedy tři dvoulůžkové kajuty s jednou toaletou se sprchovým koutem, netradičně řešenou, poměrně krátkou, zato velmi hlubokou kuchyňskou linkou a sezením ve tvaru „U“ na pravoboku.

Trup je osazen několika okny, která posádka či majitel ocení až uvnitř lodě. Například od stolu umístěného v podpalubí je díky velkému bočnímu oknu v ložnici vidět na hladinu moře. Pozornost byla prostě věnována každému detailu. Přední ložnice je vybavena dobře ukrytým malým trezorem. Nechybí ani otevírací okna pro odvětrání lodě. Všechny postele jsou velmi dobře přístupné, ve všech ložnicích je stojná výška. Zadní ložnice u testované lodě byly oddělené. Obě jsou kromě otevíracího malého okna vybaveny rozměrným pevným oknem. Příjemný dojem dokresluje elegantní osvětlení interiéru včetně podsvícení schodů.

Technické vybavení
Pokud se budeme na Terra Nautu 40 dívat jen z technického hlediska, najdeme opět inovativní prvky na každém kroku. Pohon standardně zajišťují Volva, testovaná loď však byla vybavena dvěma dieselovými osmiválcovými motory Yanmar o výkonu 2x 370 koní. Systém řízení s joystickem je absolutní novinkou a Terra Nauta byla pro japonské inženýry pilotním projektem, na kterém jej testovali a osobně programovali. To, že Yanmar tento systém přinesl až pár let po Volvu a Cumminsu, rozhodně stojí za to. Díky hydraulice je systém velice citlivý, bez prodlev a rázů. Samozřejmostí u těchto výkonů motorů je elektronické ovládání, navíc nechybí propojení informačního systému motorů s navigačním systémem Garmin. To dává kapitánovi možnost sledovat veškeré důležité údaje o stavu motorů přímo na velkém displeji v zorném poli.

Testovaná loď byla navíc vybavena radarem, autopilotem a řídicí jednotkou, která převádí veškeré údaje nejen do palubní televize v přední kajutě nebo v salonu, ale také na displej iPadu. Součástí systému je i alarm v případě zjištění překážky při zapnutém autopilotu. Dalším dobrým pomocníkem je standardní i infračervená kamera, jejíž obraz je rovněž možné přenést kromě palubního displeje Garmin i na obrazovky TV či iPadu. Rozsah článku neumožňuje vyjmenovat veškeré technické vybavení, kterým Terra Nauta 40 disponuje, jedno je ale jisté – standardní výbava v sobě zahrnuje vše, co si zákazník může přát. Kromě TV a DVD přehrávače s tunerem a navigačního vybavení, které jsem již zmiňoval, je k dispozici generátor, hydraulická lávka, lednice, vařič, klimatizace a celá řada dalších věcí, jež zpříjemňují život na palubě.

Na vodě
Během testu vál vítr do 12 uzlů a vlny měřily maximálně 0,25 m, loď byla obsazena 6 osobami, palivová nádrž byla naplněna z jedné čtvrtiny, nádrže na vodu z poloviny. První dojem z plavby je takový, že je z lodě od kormidelního kola vynikající výhled. Může za to plochá a rovná příď. Prvním příjemným překvapením byla citlivost ovládání při pomalé jízdě. Elektronické řazení je velmi hladké bez jakýchkoliv rázů. Přiměřeně lehce jde i hydraulické řízení. Nejprve zkouším loď v pomalé rychlosti, jak reaguje a jak zatáčí. Chová se naprosto klidně bez jakýchkoliv záludností, a tak zrychluji na cestovní rychlost. Plavba je pro kapitána i posádku velmi příjemná, přestože je venku okolo 6 stupňů Celsia. Kompletní zakrytí kokpitu funguje! Ani při maximální rychlosti nedochází k otřesům a vibracím. Měření, které jsme během plavby provedli, je shrnuto v tabulce. A pro ty, kteří chtějí o vlastnostech vědět více, doporučuji video, kde majitel loděnice jede ve Velebitském kanálu během silné bóry. Stojí to za to a jasně se ukazují přednosti nízkého trupu a vlastnosti této zajímavé jachty.

Joystick
Snadné ovládání lodě v krizových situacích během přistávání a odplouvání je dnešní trend, kterému se věnují všichni přední světoví výrobci. Na testované lodi byl zcela nový systém, takže jsem byl zvědavý, co všechno umí. Systém od Yanmaru pracuje pouze s natáčením „Z“ náhonů a nutno podotknout, že je to zcela dostatečné. Má dva stupně, v tom prvním pracují motory jen ve volnoběžných otáčkách, ve druhém stupni je možné ovladačem i přidávat plyn. Po chvilce zkoušení na otevřené vodě jsem schopen s lodí dělat prakticky cokoliv. Je až neuvěřitelné, kam se lodní rekreační průmysl za posledních pár let posunul! Stojí za to podívat se na video, kde je velmi dobře vidět, co vlastně „Z“ náhony dělají pod vodou.

Technické údaje
Terra Nauta 40
Celková délka12,17 m
Konstrukční délka11,99 m
Šířka4 m
Ponor1,03 m
Výtlak9 500 kg
Počet lůžek6+2
Počet osob12
Motorymax. Yanmar nebo
Volvo 2x 272 kW (370 HP)
Objem nádrže na palivo990 l
Objem nádrže na vodu300 l
Maximální rychlost38 uzlů

www.terranauta.cz

Naměřené hodnoty
Otáčky/min550120016002200240026002800300032003725
Rychlost v uzlech3,87,59,4152125,4293234,439,2
Spotřeba v l/h2,615,536,46978,584,596110128
Spotřeba v l/Nm0,6842,0673,8724,63,7383,3273,313,4383,721
Akcelerace v sekundách57,311263336404651
Hluk na pozici kormidelníka v dB63,973,376,682,982,782,683,784,786,2
Hluk u hlavní lukny v dB62,872,275,782,482,682,783,384,584,9
Hluk v kokpitu v dB62,372,575,782,28282,882,984,784,4
Hluk průměr v dB63,072,77682,582,482,783,384,685,2
Poznámka: Měřeno s motory Yanmar 2x 370 HP Z-Drive s joystickem, během testu vál vítr do 12 uzlů a vlny měřily maximálně 0,25 m, loď byla obsazena 6 osobami, palivová nádrž byla naplněna z jedné čtvrtiny, nádrže na vodu z poloviny.

Aktuální číslo

Předplatné


PřihlášeníRegistrace

Zapomněli jste heslo?

Prosím, zadejte Vaše uživatelské jméno nebo e-mailovou adresu. Budou vám okamžitě zaslány pokyny pro resetování hesla.

Návrat na přihlašovací formulář

© YACHT s.r.o. | Všechna práva vyhrazena