Yacht > Články > Lodě >

VQ40 |Laminátová novinka od Vanquishe

20.01.2021 |
Lodě, Motorové lodě

Nizozemská loděnice Vanquish Yachts se obvykle soustředí na výrobu rychlých motorových člunů s trupem z hliníkové slitiny. Svým novým typem VQ40 se však pokouší proniknout na trh lodí z kompozitních materiálů.

Motorový člun Vanquish VQ40 je zjevně určen spíš ke kratším výletům přes den než k dlouhým plavbám.
Dá se na něm přespat a nepostrádá sociální zařízení. Většina života se však má odehrávat na palubě, nejlépe za slunečného počasí. Novou dvanáctimetrovou loď ze všeho nejvíc odlišuje od dosavadních modelův nabídce společnosti Vanquish Yachts volba materiálu. Na rozdíl od většiny jachet ze stáje holandské loděnice je vyrobený z laminátu. Asi to k označení moderního kompozitního materiálu není úplně přesné slovo. V zájmu zjednodušení ho však snad můžeme použít. Jak laminát, tak hliník mají svoje výhody i nevýhody. Hliníková slitina je výborný materiál z pohledu síly a pevnosti. V mnoha parametrech se vyrovná oceli, ačkoliv je výrazně lehčí. Na druhou stranu je hodně vodivá, což může při nesprávné údržbě způsobovat korozi. Navigační přístroje a jiná elektronika musí být důkladně izolované. Trupu ze skelných vláken koroze nehrozí. Je lehký a snadno se udržuje. Většinou je levnější než hliníkový. Laminát se také dá lépe tvarovat. Naneštěstí však má omezenou životnost. V minulosti platilo, že se dal použít jen do určité velikosti lodě. Moderní kompozitní materiály však umožňují stavbu poměrně velkých plavidel, alespoň pokud je řeč o lodích, které rozměry spadají do kategorie jachet.

Suchá plavba

Ačkoliv je loď VQ40 laminátová, na první pohled byste si nejspíš její odlišnosti od jiných modelů ze stáje Vanquish Yachts nevšimli. Jde o elegantní nízký otevřený člun s pevnou stříškou proti slunci nad kormidelní konzolí. V základní verzi nabízí výrobce typ VQ40s dvojicí zabudovaných 440koňových dieselů Volvo Penta. Zákazník má ale také možnost vybrat si ze čtyř kombinací dvou nebo tří závěsných motorů Mercury Verado, případně Seven Marine. Výkon závěsných motorů může být od 300 až do 627 koní. Od volby motorů se odvíjí i rychlost lodě.

Celý článek najdete v zimním dvojčíslem časopisu Yacht.

Text: Radek John

Foto: VQ Yachts

 

 


Aktuální číslo

Předplatné


PřihlášeníRegistrace

Přihlášení uživatele

Pro přihlášení na web zadejte svoje uživatelské jméno a heslo. Přihlášení platí i pro weby časopisů Yacht a WINE & Degustation.

Zapomněli jste heslo?

© YACHT s.r.o. | Všechna práva vyhrazena