Yacht > Články > Lidé >

Z rodinné firmy nadnárodní společnost |KWS - Kuboušek Water Sports

08.07.2013 | Autor: Eva Skořepová | Foto: autorka a archiv Kuboušek s.r.o.
Lidé

KWS se opírá o silné zázemí společnosti KUBOUŠEK s.r.o., působící na českém trhu již od roku 1990. Ta se postupem času vypracovala na lídra mezi firmami zabývajícími se dodávkami technologických celků pro plastikářský průmysl v České republice a na Slovensku, zastupuje mnoho zahraničních firem z tohoto oboru a také dodává měřicí přístroje a systémy do střední a východní Evropy.

 

V Českých Budějovicích v Rožnově byla 26. dubna slavnostně otevřena nová prodejna a servisní středisko divize Marine produktové sekce KWS. Při té příležitosti jsme se setkali s Ivanem Kubouškem, prezidentem KUBOUŠEK Europe, který nám svou společnost představil.


Jaké služby zákazník ve Vašem novém středisku najde?
Vedle široké škály lodí je možné na místě koupit příslušenství a náhradní díly k lodím a motorům či jachtařské oblečení. Součástí areálu je servisní středisko, které se zabývá servisem lodí a motorů. Nabízíme i možnost uskladnění lodí, k dispozici je tu také jeřáb. Nový showroom je však pouze malým kouskem z celé KWS. Nedílnou součástí jsou i ostatní divize, které doplňují kompletnost naší nabídky a díky nimž umíme nabídnout více služeb než konkurence. Divize Marine je nejmladší divizí celé sekce KWS, ale má největší potenciál. Již před ní fungovaly divize Travel, naše cestovní kancelář, divize Diving zajišťující potápěčské kurzy a servis potápěčské techniky a divize Shops, síť maloobchodních prodejen nabízejících produkty pro všechny vodní sporty. Pod značkou EverDive vyvíjíme vlastní produkty a zakázkové výrobky pro rybáře, jachtaře, záchranné složky a mnoho dalších.

Vraťme se do historie. Jak to všechno začalo?
Firmu jsme založili v roce 1990, od té doby jsme ušli dlouhou cestu. Začínali jsme prodejem a servisem měřicích přístrojů v rámci současné produktové sekce KTI Kuboušek Technologies and Instruments. Během roku jsem jako nadšený technik, který se učil být obchodníkem, získal asi 80 % trhu v České a Slovenské republice. Abychom rozšířili portfolio, přibrali jsme k tomu zpracování plastikářských technologií. V tomto oboru jsme jednou z největších firem v Evropě, i když jsme zaměřeni jen na český a slovenský trh. V roce 1999 jsme otevřeli obchodní a školicí centrum, v oblasti KTI jsme se stali největším školicím centrem ve střední Evropě. Když jsem začínal, prvních pět až sedm let jsem pracoval 16 až 20 hodin denně, do roku 2004 vlastně téměř všechny víkendy, byl to obrovský nápor a riziko, ale kdybych to nedělal, dneska nejsme tam, kde jsme. Do 25 let, než se mi narodil syn, jsem byl aktivním horolezcem. V tomto sportu jsem se naučil balancovat na hranici rizika. Tam stejně jako v jachtingu musíte odvádět vytrvalý výkon, člověk si musí umět rozložit síly, a když lezete nahoru, je třeba se po euforii na vrcholu zase vrátit dolů, což je někdy mnohem těžší než se dostat nahoru. To byla pro mé podnikání skvělá průprava. Dnes samozřejmě rizika nejsou taková jako v 90. letech, už jsme vybudovali jistou stabilitu. Pokoušíme se držet naše projekty na špici, máme obrovské know-how a zkušený tým lidí. Dá se říct, že to, co jsme se naučili v KTI, se nyní snažíme integrovat do KWS. Pořád si bereme to nejlepší z rodinné firmy, ale ať chceme nebo ne, stali jsme se nadnárodní společností. V KTI s nadnárodními společnostmi v automobilovém průmyslu včetně velkých automobilek spolupracujeme, takže známe problematiku z pohledu dodavatele.

Myslíte, že český trh má takový potenciál i pro vodní sporty?
Myslím, že obrovský. Není to tak, že přijdu a začnu prodávat, a není to ani o konkurenci. Jde o to, jaký trh si všichni vytvoříme. Já nemůžu mít nikdy 100 %, musíme umět s konkurenty spolupracovat a vytvářet standardy, nesmí se kazit ceny. Není možné prodávat pod cenou, když to pak dotujete z něčeho jiného a krachujete. Všechny projekty musí být ziskové, nejde je mít jen jako hobby, protože to nemá perspektivu. Někdo si samozřejmě umí najít zdroje a být úspěšný i tak, je to jen dobře a já mu to přeju. Ale než se tady trh ustálí, což bude možná trvat 10 až 20 let, přijdou sem firmy nabízející kvalitu a dobré služby, zákazníci se naučí to rozklíčovat a zjistí, že někdo jen slibuje to, co nedodrží. Dnes to trh neumí, firmy jsou zákazníky tlačeny k tomu, aby bylo všechno co nejlacinější. Ale to je kontraproduktivní, my se takto nechceme profilovat. Ano, můžu mít atraktivní ceny, mám dobrou nabídku, ale cena musí odpovídat kvalitě.


Je tomu tak i ve Vašich obchodech?
V naší divizi Shops jsou lidé přesně určení na vývoj produktů a vývoj personálu. Věřím, že se nám daří to, že když někdo přijde do naší prodejny, postará se o něj tým prodavačů, který mu všechno zodpoví. Prodavač samozřejmě nemůže technicky specifikovat a prodat jachtu, ale musí umět kvalitně prodat plavky, jednoduché hodinky, nafukovací hračky pro děti, malý lehký nafukovací člun pro rybáře či elektromotor, základní potápěčské vybavení, ale nemůže prodávat špičkovou techniku do ledových vod nebo pro hloubkové ponory, k tomu je třeba profesionál z divize Diving, který toto příslušenství používá. Každá divize musí mít profesionály přesně na té úrovni, kterou potřebujeme. Spolupráce divizí a celková synergie nám umožňuje získávat více zákazníků. To je celá moje filozofie, to, co se 23 let učím. Je v podstatě jedno, jaký produkt prodávám, ale když si udělám marketingovou a finanční analýzu, musím na to vybudovat tým, zázemí a mít nastavený trvalý vývoj.


Kolik máte celkem zaměstnanců?
Dnes přes 120. V KWS je pak přes 25 lidí, divize Marine má 6 lidí. Každému zaměstnanci je umožněn kvalifikační i profesní růst. Nejsem zastáncem častého střídání pracovních pozic, v naší branži musí být profesionálové. Proto nabízím lidem, že u nás mohou růst od školy až do důchodu. Pro mě jsou zaměstnanci klíčoví. Každá divize má své cíle a má potenciál být jedničkou na trhu. Je to na vedoucím divize a obchodním řediteli, zda to jsou schopni zrealizovat.


Na co se specializuje divize Travel? Je to klasická cestovní kancelář?
Ano, je to cestovní kancelář, která poskytuje širokou nabídku zájezdů za potápěním či poznávací zájezdy spojené s odpočinkem u moře. Velkým lákadlem jsou například potápěčské zájezdy na Galapágy či do tajemných cenotů v Mexiku. Divize Travel se však specializuje zejména na Chorvatsko. Na krásném ostrově Pag máme dvě potápěčské báze, apartmány a rozlehlé Sport Centrum Mandre s pláží a dětským hřištěm. Návštěvníci mají možnost nejen si vyzkoušet některý z adrenalinových či kolektivních sportů, ale i v klidu posedět a občerstvit se s rodinou či přáteli ve stinných prostorách areálu. Pro zájemce o potápění zajišťujeme odborné kurzy od začátečníků až po profesionály pod hlavičkou celosvětově uznávané potápěčské školy SSI.

Nabízíte také charter lodí?
Ano, v Chorvatsku budujeme charterovou flotilu, největším lákadlem pro tuto sezonu je nový katamaran Nautitech 441. Dále je k dispozici plachetnice z našeho portfolia Degerö 331 a jedna motorová jachta. Vedle toho máme ještě čtyři pracovní lodě a dalších cca deset lodí pro předváděcí a testovací účely i v Čechách.

Máte tady svou marinu?
Zatím ne, ale uvažujeme o spolupráci s marinami na Vltavě i v Praze, týká se to spíše umístění charterových lodí, protože ostatní lodě jsou malé a mobilní, takže je máme uskladněné tady na přívěsech.

Kde zákazníci najdou Vaše obchody a servisní střediska?
V současné době máme prodejny v Českých Budějovicích a v Plzni. V první polovině června by se měla síť rozrůst o Liberec a časem bychom chtěli otevřít prodejnu v Brně a dalších krajských městech. Počítáme i s postupným rozšiřováním prodejen na Slovensku a v Chorvatsku. Je to ale dlouholetý proces.

Uvažujete o nějaké prodejně nebo zázemí v Praze?
Na jednu stranu bychom do Prahy chtěli jít rychle, na stranu druhou co nejpozději, ale s o to větší vehemencí. Je otázka, jak nám vyjdou finanční projekty, snažíme se do toho dostat peníze, protože od loňska stavíme všechny projekty samostatně a od počátku samofinancovatelné.

Které značky lodí zastupujete a proč jste si vybral právě je?
Hledám nejkvalitnější značky, které ideálně nemají jiné zastoupení v České republice, ale to se dnes v této branži již většinou najít nedá. Nyní tedy prodáváme plachetnice Degerö, katamarany Nautitech, motorové čluny finské firmy Bella Boats, která zahrnuje tři značky – Aquador, Flipper a Bella, dále menší čluny a veslice od firmy Suomi.

Plánujete rozšíření portfolia?
Určitě, v současnosti hledáme nové značky. Hledáme kvalitní partnery tak, abychom byli schopni nabídnout široké spektrum lodí s veškerým komfortem, který k tomu náleží.

Jak jste se dostal k lodím?
Od poloviny 90. let se dívám po lodích, protože jsem vyrostl na Lipně, kde jsem si postavil plachetnici. Veškerý volný čas jsem trávil v přírodě u řek a jezer nebo na horách. Po roce 2000 jsem se konečně dostal na dovolenou, celá rodina jsme si v Chorvatsku udělali kapitánské zkoušky a od té doby jsme vyráželi na moře, kam mě to stále táhne. Na loď i k potápění. A nejlepší je se živit  tím, co je pro vás zároveň i hobby.

Máte vůbec čas jezdit na jachtařskou nebo potápěčskou dovolenou?
Co jsme založili divizi Diving, tak jsem se v Chorvatsku nepotápěl. Dřív jsem se jezdil potápět i do Egypta, na Bali nebo Martinik. Vzhledem k expanzi celé korporace času moc nemám, ale je to také kvůli nejmladším dětem. Když jedu pracovně na loď i služební cesty, beru většinou ženu a děti s sebou. Letos plánuji Francii, Německo a možná Skandinávii. Chorvatsko je samozřejmostí. A jestli děti zvládnou cestovat po Evropě, příští rok bych chtěl zkusit Karibik.

Co si myslíte o ekonomickém vývoji v Evropě?
Jsem optimista, ale tohle nedokážu odhadnout, některé náznaky jsou děsivé. Otázka je, jak to bude s Evropskou unií. Všechno přerozdělování a dotace jsou cestou do pekel. Tento systém úplně ničí trh a konkurenceschopnost, protože nevypadnou ti hráči, kteří na něm nemají co dělat. Dotace jim umožňují přežít. Úroveň sociální podpory by měla být vysoká, ale neměla by zasahovat do tržních mechanismů. Musí existovat motivační prostředky pro ty firmy, které jsou silné, aby vytvářely podporu sociálně slabým. To se ale evidentně v Evropě nedaří. Proto se musí budovat ekonomicky silné společnosti nezávislé na jednom státu, proto chceme expandovat do Evropy. To je jediná cesta, ale velmi složitá, protože všechny prostředky je třeba investovat do dalšího vývoje.

A Vaše plány do budoucna?

1. června zakládáme Kuboušek Europe jako řídicí organizaci celé korporace Kuboušek Group a chtěl bych se věnovat hlavně vývoji, strategiím a financování nových projektů. Musíme být efektivní a produktivní, jsme veliká obchodní a servisní firma, neobvyklá v této verzi, ať už v branži vodních sportů nebo průmyslu. Také plánujeme postavit novou centrálu pro KTI i naše Technologické centrum, takže veškeré prostory zde v Rožnově budou postupně k dispozici pro KWS.

Děkuji za rozhovor.

www.kubousek.eu


Aktuální číslo

Předplatné


PřihlášeníRegistrace

Přihlášení uživatele

Pro přihlášení na web zadejte svoje uživatelské jméno a heslo. Přihlášení platí i pro weby časopisů Yacht a WINE & Degustation.

Zapomněli jste heslo?

© YACHT s.r.o. | Všechna práva vyhrazena