Yacht > Články > Historie >

Dějiny pirátství |Henry Every: pirát, kterému to prošlo

22.08.2021 |
Historie

Kariéru jednoho z nejúspěšnějších pirátů všech dob odstartovala dlužná výplata. Od většiny svých kolegů se lišil v důležité věci. Nechytili ho.

Henry Every se pravděpodobně narodil 20. srpna 1659 v britské vesnici Newton Ferrers poblíž Plymouthu. Je možné se setkat i s odlišným pravopisem jeho příjmení "Avery". Křestní jméno bývá občas uváděno i jako Jack nebo John. Nejspíš používal i falešná jména. Nejznámější z nich bylo Benjamin Bridgeman. Jeho posádka mu údajně říkala Dlouhý Ben. Jako prakticky každý pirát začal svou kariéru coby poctivý námořník. Dokonce sloužil ve válečném námořnictvu. Bylo to během počátečních let devítileté války v letech 1688-1697. Takzvaná Augšpurská liga, tedy Nizozemí, Španělsko, Svatá říše římská, Savojsko, Anglie, Švédsko a Skotsko, se v ní pustila do křížku s Francií.

Every zastával funkci poddůstojníka na čtyřiašedesátidělové řadové lodi HMS RUPERT pod slavným kapitánem Francisem Whelerem. Společně s Whelerem pak přešel na devadesátidělovou HMS ALBEMARLE. Na její palubě se účastnil bitvy u mysu Beachy Head v roce 1690. Skončila porážkou Anglie a jejích spojenců. Every po bitvě z námořnictva odešel v hodnosti pomocníka navigátora.

Začal se věnovat obchodu s otroky. Na ten měla oficiálně monopol Královská africká společnost. Vedle něj však kvetlo i nelegální pašeráctví. K pašerákům nejspíš patřil i Every. Byl známý tím, že neváhal zajmout i africké otrokáře a zakovat je do želez vedle jejich obětí. Jinak toho však historikové vědí o Everyho otrokářském období jen málo. Po třech letech pašeráctví zanechal.

Uvězněni v přístavu
Na jaře 1693 se přidal k soukromé flotile, která měla plenit francouzský námořní obchod v Karibiku. V eskadře byly lodě SEVENTH SON, DOVE, JAMES a CHARLES II. Every sloužil na poslední zmíněné jako první důstojník. Nechal ji vystrojit tehdejší španělský král Karel II., po němž se i jmenovala. Měla 48 děl a posádku okolo 150 mužů. Posádky lodí měly slíbenou měsíční mzdu, ovšem vyplácenou každého půl roku. Peníze za první měsíc dostali námořníci předem. Flotilu vedl irský admirál Don Arturo O'Byrne. Výpravu provázela smůla. Vyplula na začátku srpna z Londýna. Lodě napřed zamířily do španělské A Coruñe. Ačkoliv šlo o cestu na čtrnáct dní, dorazily tam až po pěti měsících. Ani to ale nestačilo, aby z Madridu přišla potřebná potvrzení, bez nichž se flotila nesměla vydat za svou kořistí. Lodě tak uvízly v přístavu. Z námořníků se stali de facto vězni. Slíbená výplata nepřicházela. Neměli peníze, jež by mohli poslat domů svým rodinám. Námořníci se vcelku oprávněně obávali, že jsou prodaní do španělského otroctví. Výsledkem byla vzpoura...

Celé vyprávění o Henry Everym si můžete přečíst v letním dvojčísle časopisu Yacht. 

Text: Radek John


Aktuální číslo

Předplatné


PřihlášeníRegistrace

Přihlášení uživatele

Pro přihlášení na web zadejte svoje uživatelské jméno a heslo. Přihlášení platí i pro weby časopisů Yacht a WINE & Degustation.

Zapomněli jste heslo?

© YACHT s.r.o. | Všechna práva vyhrazena
Created by EI