David Křížek komentuje pro Yacht |Divoké převržení lodě PATRIOT
Divoké převržení lodě PATRIOT
V Aucklandu na Novém Zélandu bojují tři týmy o vítězství v sérii PRADA Cup. Vítěz této série pak bude mít možnost vyzvat držitele Poháru Ameriky, domácí Emirates Team New Zealand. Souboje jsou velice vyrovnané a při rychlostech lodí přesahujících 50 uzlů, je to velmi divoká a napínavá podívaná. Dosud nejděsivějším momentem bylo převržení lodě PATRIOT týmu NYYC American Magic. Nyní se podíváme, jak k celé tragédii došlo.
Během souboje s týmem Luna Rossa Prada Pirelli, měl NYYC American Magic solidní náskok 480 metrů a blížil se k návětrné bráně. Zde měl na výběr a mohl točit buď levou a nebo pravou bóji. Jednalo se o poslední kolo a tak zbýval už jen závěrečný kurz po větru do cíle. Pokud by tým točil levou bóji, musel by udělat obrat proti větru a odpadnout na zadoboční vítr. V případě pravé bóje by pouze odpadl a následně by šel do halzy. Tento manévr je pro foilující, tedy létající lodě v těchto podmínkách výrazně bezpečnější. Na vodě totiž panoval oscilující poryvový vítr. Na pravé bóji foukalo téměř 18 uzlů a na levé bóji 15 uzlů, ale blížil se sem silný 24 uzlový poryv. PATRIOT jel na větru zprava na stoupačku v rychlostním módu s rychlostí 43 uzlů. Posádka se rozhodla točit u levé bóje a následně jít do odpadnutí. Vítr však v poryvu zesílil až na 24 uzlů, loď manévrem ztratila rychlost, nedaly se více povolit plachty, při odpadání vyskočila do obrovské výšky a zřítila se na bok. Naštěstí se nakonec nikomu nic vážného nestalo, ale loď skončila velmi poškozená a málem se potopila.
Jak probíhaly rozhodovací procesy v posádce? Na PATRIOTU bylo 11 členů posádky, ale z toho jsou 4 rozhodovatelé. Tedy ti, kteří se podílí na tvorbě strategie a taktiky. Když se loď blížila 40 uzlovou rychlostí k návětrné bráně, byl na návětrné straně kormidelník Dean Barker, trimmer hlavní plachty Paul Goodison a hlavní stratég a částečný grinder Terry Hutchinson. Čtvrtý muž Andrew Campbell, trimer výšky foilování, byl na pravoboku vepředu a přes plachty na levou stranu vůbec neviděl. "Pojeďme pro poryv na levé straně," hlásil Paul Goodison. "Pravá bóje je o 100 metrů blíž," dodával Andrew Campbell. Následně probíhala běžná komunikace, když kormidelník Dean Barker ohlásil přicházející silný poryv z levé strany. To už byla loď letící přes 40 uzlů téměř v bráně. Poryv kolem 20 uzlů přišel hodně zleva a loď v rychlostním módu měla najednou příliš výkonu. Goodison vypustil vozík a začal vypouštět vršek plachty, ale vyžádal si pomoc i o trimmera kosatky, který také musel hodně povolit, aby zmenšili výkon. "Chytřejší by bylo odpadnutí s halzou," zvolal Goodison, když uviděl celý blížící se poryv. V ten okamžik se Barker otočil na trimera. Není jasné, zda zřetelně neslyšel, nebo se chtěl přesvědčit, zda chce skutečně měnit plány na poslední chvíli. "Bude to hodně těžký manévr. Bude to těžký manévr," volal Goodison. Barker se otočil zpět a rozhodl zůstat u původního plánu. Na změnu již nebyl čas. Levý foil šel do vody, loď letěla do obratu a pravý foil se zvedl. "Tři, dva, jedna - odpadáme," zvolal Barker a zahájil kormidlem manévr. Vozík byl po celou dobu manévru povolený na maximum, ale nebyla dostatečně povolená otěž hlavní plachty. Pro takovýto manévr by bylo vhodné, aby bylo ráhno ještě alespoň o pár centimetrů výš.
Proč ale loď nakonec ztratila kontrolu? Důvodem bylo příliš výkonu v hlavní plachtě. Vozík už nešel v nárazu větru dál povolit, hlavní otěž byla stále příliš dotažená a zejména byl nedostatečně povolený zadní stěh na levoboku. Do něho se pak opřel lem hlavní plachty, která se tak nemohla otevřít a vypustit výkon. Loď od obratu až k odpadnutí vykonala plynulý rádius. Ten se ale najednou zastavil a od kormidla začaly stříkat gejzíry vody. "Ztratil jsem kontrolu," hlásil Baker, když se utrhly proudnice kolem úzkého profilu kormidelního listu. Loď vyletěla do vzduchu. Příď možná až do výšky 10 metrů nad hladinu a zřítila se zpět na vodní hladinu. Po okamžité ztrátě rychlosti byla plachetnice již naprosto neovladatelná a padla na bok. Proč ale došlo k tak masivnímu poškození? Důvodem byl dopad na vodní hladinu z velké výšky. Na to jsou sice lodě stavěné a většinou k vážnému poškození nedojde, ale tady došlo v letu k vyostření a loď pak nedopadala v ose, ale bokem. Obrovský náraz 6,5 tunové lodě pak způsobil, že se utrhly vnitřní žebra, které poškodily trup lodě.
Na pomoc přispěchaly čluny týmu NYYC American Magic, ale také člun týmu Luna Rossa Prada Pirelli a Emirates Team New Zealand. Sám kormidelník novozélandského týmu Peter Burling osobně pomáhal se záchranou americké lodě, která se po postavení začala rychle plnit vodou a potápět. Také na břehu všechny týmy okamžitě nabídli svoji pomoc při opravách tak, aby jejich soupeř mohl být včas zpět na vodě a ve férové, ale nemilosrdné jachtařské bitvě se mohl utkat o další postup v sérii vyzyvatelů - PRADA Cup.
Jachtaři Lukáš Neumann a David Křížek pro vás přichystali komentované rozjížďky a besedy na téma PRADA Cup a AMERICA'S Cup.
Vše najdete na stránkách www.zavodnijachting.cz/ac2021